El nou POUM plantejarà una nova estació de trens a l'Horta Gran
Aquest dijous, després de la Comissió d’Informació i Seguiment de Territori, el conseller de Territori i Sostenibilitat Xavier Puig ha explicat un parell de noves aportacions que farà l’avanç del POUM. La primera és una nova alternativa ferroviària que contemplaria desviar el ferrocarril cap al nord, a l’alçada del Polígon Francolí per creuar l’Horta Gran de forma soterrada, és a dir, en paral.lel a l'A27.
L’altre aspecte que s’inclourà en l’avanç del POUM és la conversió de l’actual Polígon Francolí en un nou barri que inclogui espai residencial, equipaments, indústria de baix impacte, amb un caràcter sostenible i lligat a les noves tecnologies.
Una nova estació a l’Horta Gran
A l’hora d’abordar l’encaix territorial de Tarragona, el nou POUM parteix de 5 estratègies: allunyar de la ciutat el trànsit de mercaderies perilloses, apropar el tren al centre de la ciutat, l’estructuració de la ciutat en eixos viaris, el TramCamp i la ciutat i la importància de l’Horta Gran i el Riu Francolí com a ròtula i connector urbà i territorial.
Partint d’aquesta visió, el nou POUM incorporarà una nova proposta de bypass ferroviari de 6,5 km soterrats que desviarien el ferrocarril a l’alçada del Polígon Francolí. Aquesta proposta contempla l’oportunitat de crear una nova estació lligada a la transformació urbana de l’Horta Gran – la part sud- i el Polígon Francolí. El conseller de Territori ha explicat “que aquesta alternativa permet una alta intermodalitat, ja que connectarà amb l'alta velocitat a l’estació AVE del Camp de Tarragona. Per tant, enllaçarà amb l’itinerari de València-França, però també amb Barcelona-Madrid”.
A més d’aquesta nova proposta, en matèria ferroviària el POUM també inclourà, la alternativa que contempla el Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona que planteja una estació a la Plaça Imperial Tarraco. Puig ha afegit que “es tracta, de tenir dues alternatives per alliberar la façana de reserva ferroviària que permetin a la ciutat triar en un futur i alhora obrir la ciutat al mar, alliberant la façana marítima”.
Eco-barri tecnològic al Polígon Francolí
El nou POUM inclourà una transformació de l’actual polígon Francolí, un cop faci efectiu el trasllat de la CLH, en un barri amb un caràcter sostenible i tecnològic. El conseller Puig ha explicat que “l’actual polígon està en decadència, ens trobem en un moment perfecte per plantejar una transició, ja que el trasllat de la CLH permetrà el seu creixement”.
Seguint l’exemple de Oerlinkon a Zurich o el 22@ a Barcelona, es vol plantejar una transformació integral del polígon Francolí. Aquesta transformació mantindria part dels edificis i teixits ja urbanizats, però incloent nous usos com el residencial, els equipaments i la industria de baix impacte lligada als sector tecnològic. La transformació també incorporaria noves zones verdes, així com la pacificació de les vies – amb arbrat, voreres amples i carril bicicleta-, a més també es construirien dues passeres per vianants.
El conseller Puig ha destacat que “s’aposta per una actuació de reciclatge urbà que ens permetrà cosir el centre i els barris de Ponent, tot mirant a les dues bandes del riu, seguint l’exemple de la Tabacalera” i ha afegit que “es tracta d’un projecte d’urbanisme ben entès, que és aquell que genera valor social”.
“Així mateix, la Part Baixa quedaria connectada amb aquest nou costat del riu, amb passeres, parc fluvial, zones verdes i l’eco-barri”, ha finalitzat.
L’avanç de POUM
El conseller Puig ha explicat que la setmana que ve es votarà a la Comissió d’Informació i Seguiment l’Avanç del POUM i està previst que el document es voti a un consell plenari extraordinari a finals d’octubre. L’avanç del POUM partirà dels següents objectius estratègics principals: la ciutat com a capital del territori, la cohesió basada en la renovació i regeneració, la transició verda i socialment equilibrada.
Redacció TT - 13/10/2022 - 20:56h