Un cop desestimada l’opció catalana per l’A-68 que connectarà Aragó amb el Mediterrani, els principals agents econòmics de Tarragona (CEPTA, AEQT, APPORT, Cambra de Comerç de Tarragona, FEAT, FEHT i Pimec) s’han aplegat per primer cop per exigir que l’Administració acceleri les obres de l’Autovia A-27, Tarragona-Valls-Montblanc, que connectaria el territori amb el nord-est i Vall de l’Ebre i centre de l’Estat.
Josep Lluis Aymat, director de FEAT i portaveu de les entitats, ha manifestat que aquesta “és una via d’alta capacitat bàsica, imprescindible i irrenunciable pel territori”. El cost estimatiu que suposa la no execució de l’Autovia A-27 es tradueix en pèrdues de 27 milions d’euros l’any en turisme, ja que des de la Cambra es calcula que amb la nova autovia s’incrementaria el sector en un 8%. També pel que fa al transport de mercaderies, la nova infraestructura permetria estalviar 11 milions d’euros en costos addicionals, sobretot en consum de carburants i estalvi de temps.
L’A-27 porta un retard considerable en la seva execució ja que el termini donat per la seva finalització era l’any 2010. Des del 2006 fins ara, els pressupostos de l’Estat han consignat partides per un total de 153 milions d’euros que no s’han vist materialitzades en una execució d’obra. Segons les dades pressupostàries recollides pel BOE, l’estat d’execució hauria de ser a hores d’ara d’un 64%, i la realitat, tal i com ha explicat Aymat, és que només hi ha fet un 12% que correspon a la redacció, licitació i adjudicació del projecte. “Aquest és un cost inassumible per tot el teixit empresarial, comercial i turístic de les nostres contrades”, ha dit el portaveu de les entitats. Aquest mateix dimarts han enviat un
escrit al Ministre de Foment, José Blanco, que posi de manifest les seves reivindicacions, tot i que des de les entitats han deixat clar que porten temps interessant-se per l’estat de les obres.
L’Administració manifesta en tot moment la prioritat d’aquesta infraestructura però excusa el retard de les obres en dificultats tècniques relacionades amb litigis per resoldre amb els municipis per on ha de passar l’autovia, per exemple amb temes d’ocupació de finques. Segons Aymat, l’Administració ha de fer front a aquests problemes amb una voluntat política ferma per desencallar el projecte. “Abans de destinar les partides consignades a altres indrets que no presentin dificultats com ha passat fins ara, l’Administració ha d’agafar el ‘toro per les banyes’ i resoldre els conflictes amb els municipis”, ha expressat el portaveu.
Finalment, pel que fa al desdoblament de la N-420, opció que s’ha escoltat aquests darrers dies com a possible alternativa a l’A-68, consideren que tot i ser important pel territori, ara per ara la prioritat és l’autovia Tarragona Montblanc, “aquesta ja està adjudicada i la N-420 és un projecte per redactar”.
Per la seva part els alcaldes de Tarragona i Valls, Josep Felix Ballesteros i Albert Batet respectivament, han acordat fer front comú per aconseguir que Foment acceleri les obres de l'autovia.