El Port de Tarragona rep tres creuers simultàniament
Aquest diumenge 7 de maig, el Moll de Balears del Port de Tarragona va rebre per segona vegada 3 creuers de forma simultània. Són els creuers MSC Magnifica de la companyia MSC Cruises, el Costa Firenze de Costa Cruise Lines i el World Navigator d’Atlas Ocean Voyages. Els tres creuers van arribar a aigües tarragonines entre les 7h i les 9h del matí i tots tres van salpar amb diferents destins entre les 18h i les 19h d’ahir diumenge. La companyia Atlas Ocean Voyages és el primer cop que fa escala a Tarragona, mentre que les dues altres navilieres – MSC Cruises i Costa - ja han vingut en altres ocasions a Port Tarragona tot i que amb vaixells que sí arriben per primera vegada a Tarragona. Els passatgers que han arribat a Tarragona s’han distribuït en diverses visites pel territori per evitar una concentració en una única destinació. La directora del departament de Negoci del Port Tarragona, Genoveva Climent, ha participat en l’acte de lliurament d’una mètopa als capitans dels creuers, un costum que es porta a terme per tal de donar la benvinguda a tot el personal dels creuers que atraquen al Port Tarragona per primera vegada.
MSC Magnifica
MSC Magnifica és un creuer que arriba per primera vegada al Port Tarragona. Pertany a la companyia MSC Creuers, una línia de creuers globals suïsso-italiana amb oficines d’operacions a Nàpols, Gènova i Venècia, fundada l’any 1989 i amb relacions consolidades amb Port Tarragona. El creuer ha estat el primer a arribar al Moll Balears al voltant de les 7h del matí amb origen València i, salparà sobre les 18h de la tarda amb destinació Toulon (França). El vaixell, d’una eslora de 294 metres i 32,2 metres de mànega, té una capacitat de fins a 3.223 passatgers i va ser construït l’any 2009.
World Navigator
El segon vaixell a arribar al Port Tarragona, concretament a les 8:00h del matí del diumenge 7 de maig, ha estat el creuer sota el nom World Navigator que farà escala a Tarragona fins a les 18:00h de la tarda. El creuer, atracat al Moll de Balears, és un vaixell de la companyia americana Atlas Ocean Voyages que aposta que elegants i íntims iots de luxe amb un màxim de 200 passatgers a bord. El iot de luxe té una eslora de 126 metres i forma part d’una sèrie de set vaixells construïts amb acer reforçat per travessar mars gelats.
Costa Firenze
El tercer vaixell en arribar, al voltant de les 9h del matí, ha estat Costa Firenze de la companyia Costa Cruise Lines. Igual que el MSC Magnifica es tracta d’un creuer que escala per primera vegada al Port Tarragona tot i que, el Port ja ha tingut relacions comercials amb aquesta companyia. Costa Cruise Lines és una companyia italiana fundada el 1948 amb una llarga i exitosa experiència en el sector creuerístic. Costa Firenze arriba d’Ajaccio (Còrsega) i salparà al voltant de les 19h amb destinació Cadis. Es tracta d’un vaixell nou construït l’any 2020 i té una capacitat per a 5.200 passatgers aproximadament amb 324 m d’eslora i 37,2 m de mànega.
Un model de territori
L’activitat de creuers a Tarragona és projecte amb personalitat i organització pròpia, diferenciada d’altres models de la Mediterrània, ja que es tracta d’un model desenvolupat de manera consensuada amb els representants institucionals, administratius i empresarials del Camp de Tarragona i de la Costa Daurada. La Taula Institucional de Creuers, que es l’espai de consens institucional, ha desenvolupat un projecte de creuers que des del principi ha apostat per diversificar les visites en tot el territori per evitar una concentració en una única destinació o ciutat i no generar els efectes de massificació que sí pateixen altres destinacions de la Mediterrània. D’aquesta manera, des del moment en que es fa la comercialització del destí turístic, com des del moment en que s’oferten les sortides, els i les creueristes opten per múltiples destinacions que abasten tot el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre com pot ser la Conca de Barberà, el Priorat, Terres de l’Ebre: ciutats com Tarragona, Reus, Cambrils o Vila-seca; o experiències com Port Aventura o el Celler de Nulles-Adernats.
Descarbonització
El Port de Tarragona treballa per descarbonitzar les seves activitats i, en particular, l'activitat de creuers. L'APT està impulsant l'electrificació dels seus molls i destinarà una partida de 16 milions d'euros en el seu pla d'inversions a 4 anys per a l'electrificació del Moll de Balears, punt d'atracada de creuers, i dels molls de Cantàbria, Galícia i Andalusia, en la línia dels objectius de la UE de reducció de les emissions en almenys un 55 % al 2030.
En aquest sentit, Port Tarragona considera que “la lluita contra el canvi climàtic i contra la degradació del medi ambient és una obligació que compartim ciutadans, institucions públiques i empreses. El Port de Tarragona vol ser un exemple i capdavanter en l'impuls de la descarbonització de les seves activitats, entre elles l’activitat de creuers”.
En aquest moments, impulsa el projecte d'electrificació del Moll de Balears que permetrà que els vaixells de passatgers es connectin amb electricitat mentre estiguin a port sense necessitat d'utilitzar els motors auxiliars, amb la conseqüent reducció d'emissions de CO₂ i altres components a l'atmosfera. Al mateix temps, el Port també treballa per a crear una comunitat energètica amb una capacitat teòrica de fins a 70 MW per a poder aconseguir d'energia neta (solar i eòlica) les diferents activitats portuàries de la APT i de les empreses que operen.
Per altra banda, Global Ports Holding, l’operador de creuers més gran del món i, adjudicatari del servei de creuers a Tarragona, treballa per a la construcció de la nova terminal de creuers que seguirà criteris sostenibles. Un edifici modular que usarà energia solar per garantir un subministrament sostenible i cobrir les necessitats energètiques de la terminal. El Port preveu que aquesta terminal sostenible estigui operativa la pròxima temporada 2024.
Finalment, la CLIA, l’associació internacional que agrupa les navilieres amb creuers, també està accelerant els passos per assolir una activitat de creuers sostenible. L’associació ja ha establert l’obligatorietat de tractar les aigües grises abans de ser retornades al mar, en molts casos mitjançant el sistema AWTS (sistema avançat de tractament d'aigües residuals) que permet donar-hi el mateix tractament que en terra. A més a més, les empreses membres de la CLIA, i entre elles MSC, encapçalen el sector marítim en termes d’adopció de combustibles nets, control d’emissions a l’atmosfera i preparació dels vaixells per a la connexió elèctrica a terra, en un camí sense pauses cap a una major neutralitat ambiental d’aquesta activitat econòmica.
Opinió pública favorable
El Port, conjuntament amb altres actors, va presentar a finals de l’any passat, l’avanç de dos estudis. Per una banda, una enquesta ciutadana realitzada el setembre de l’any passat, amb una mostra de 500 persones, de les localitats de Tarragona, Reus, Cambrils, Vila-seca i Salou, en el qual es reflecteix l'estat d’opinió favorable a l’activitat de creuers a Tarragona.
L’enquesta explica que el 62% dels enquestats declara no sentir-se afectat en el dia a dia per l’arribada de creuers a Tarragona. Del 38% restant que sí declara estar afectat, més de la meitat (53%) declara que l’afectació és positiva (per raons econòmiques, principalment) i només el 22% diu que l’afecta negativament i la resta (25%) senyala afectacions positives i negatives al mateix temps. L’enquesta reflecteix que la majoria dels entrevistats considera que l’arribada de creuers té impacte econòmic positiu en el territori de l’activitat de creuers (94%) i també que només el 17% dels enquestats s’oposa a l’arribada de més creuers a Tarragona. Finalment, entre d'altres dades, una altra dada presentada ha estat que la majoria també creu que el turisme de creuers és de més qualitat que el que ve en altres mitjans de transport.
Afectació mediambiental lleu
El segon avanç de dades de l’estudi realitzat per l’empresa Tecnoambiente mostra com l’impacte ambiental de l'activitat creuers sobre les zones habitades de la costa Tarragonina és gairebé nul. L’estudi determina quina part de la contaminació registrada per les cabines del Port i de la Xarxa de la Generalitat de Catalunya és atribuïble a l’arribada de creuers mitjançant una modelització basada en l’activitat de creuers de 2019, any de màxima activitat. La comparació entre les dades registrades generals i les emissions en els dies en què hi va haver creuer arriba a la conclusió la incidència dels creuers en la lectura total és “menyspreable” en els principals components contaminants: CO, NO2, SO2 i PM10.
A més l’estudi compara l’impacte dels creuers amb altres activitats humanes, com el consum energètic domèstic, el resultat del qual demostra que un passatger de creuer genera en una estada de 7 dies menys CO, NOx, NMVOC; PM10, SO2 i CO2 que una persona que realitzés la mateixa estada a casa seva al Camp de Tarragona. L’estudi també fa una comparació dels itineraris dels creuers amb altres transports, mostrant com el cotxe o l’avió són més contaminants. El passatger de creuer genera molt menys contaminants que el viatger en cotxe, excepte en SO2, atesa la naturalesa els combustibles emprats pels vaixells. I pel que fa a l’avió, el passatger dels creuers genera un 51% menys d’emissions que un viatger d’avió comercial.
L’atractiu de Tarragona
La ciutat de Tarragona i la Costa Daurada segueix essent una destinació amb molts avantatges per al turisme de creuer. Els i les creueristes que van visitar Tarragona l’any passat van puntuar les excursions turístiques amb un 9 sobre 10. I el 93% dels visitants afirmava que fer escala a Tarragona ha superat les seves expectatives.
Previsió de creuers actualitzada a porttarragona.cat
És la segona vegada que el Port Tarragona acull l’escala de tres creuers simultàniament al Moll de Balears, la primera vegada va ser durant el mes d’octubre de l’any passat.
La temporada de creuers aquest 2023 va començar a l’abril, concretament el dia 6 amb l’arribada del vaixell Silver Moon. Des de llavors, en gairebé un mes, han atracat al moll de Balears una desena de creuers.
En el web oficials del Port de Tarragona es poden consultar dades referents a les previsions d’arribada de creuers, així com la informació important per al passatge que embarqui o desembarqui al Port Tarragona. El Port preveu per aquesta temporada l’arribada de 58 escales i 118.000 passatgers
L’espai web també publica els detalls de les infraestructures com característiques del nou Moll de Balears, catàleg dels serveis i valoracions del sector turístic que ha fet escala a Port Tarragona.
Redacció TT - 08/05/2023 - 12:32h