El Port tanca l'any 2022 amb uns ingressos de gairebé 64 MEUR, un 20% més que el 2021
Port de Tarragona tanca l’any 2022 amb 30.036.969 tones en tràfic de mercaderies, un resultat impulsat principalment pels productes agroalimentaris i per la càrrega general. Aquest resultat ha estat possible perquè Port Tarragona ha estat una porta estratègica per a l’entrada de productes agroalimentaris al mercat peninsular durant l’any 2022, especialment en els últims mesos de l’any, ja que el tràfic de cereals, pinsos i farines ha establert un nou record històric amb 5,95 milions de tones, superant els 5,76 milions de tones de l'any 2019. Port Tarragona tanca l’any 2022 amb uns ingressos de gairebé 64 milions d’euros, un 20% més que el 2021, en el qual va obtenir uns resultats de 53,23 milions d’euros. El resultat total de 2022 se situa lleugerament per sota del de 2021, un 5,1% menys, si comparem els tràfics globals marítims i terrestres d’un any i altre. Per al Port de Tarragona, “les xifres de tràfics 2022 segueixen, en general, la línia del conjunt del sistema portuari estatal i, en particular superen els 30 milions de tones, la qual cosa situa el Port de Tarragona entre els 10 ports amb major volum de mercaderies”.
Els responsables de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) consideren que “són uns bons resultats si tenim en compte els reptes que el Port ha hagut de fer front durant 2022; per un costat, els efectes de la invasió d’Ucraïna per part de Rússia en el tràfic de cereals i de cru de petroli, l’increment del preu de l’energia i la inflació; i per un altre, la situació al hinterland portuari, amb l’aturada d’activitat del principal client de clúster petroquímic de Tarragona durant dos mesos per realitzar inversions per 100 milions d’euros i els efectes en els rendiments derivats de les negociacions per l’adaptació a la nova normativa reguladora de l’estiba”.
L’APT obre l’etapa Rumb #EcoPort2027 atès que “la solidesa econòmica del Port permetrà seguir amb bon ritme el cicle inversor en les infraestructures estratègiques que permetran que el Port de Tarragona enfronti amb garanties d’èxit un futur marcat per la sostenibilitat, la transició energètica i la transformació econòmica”.
Rècord d’agroalimentaris
El Port de Tarragona és la porta d’entrada de sòlids a lloure i en concret dels productes agroalimentaris que abasteixen gran part de Catalunya, Aragó, La Rioja, Navarra i Castella. Aquesta gamma de productes ha estat protagonista a principis de 2022 per la preocupació per l’efecte sobre les exportacions d’Ucraïna a causa de l’agressió russa i, a finals d’any, per l’arribada de més d’1 milió de tones només al mes desembre.
Sòlids a lloure
El Port de Tarragona és el segon port del sistema estatal en tràfics de sòlids a granel, rere Gijón i davant Castelló. Els sòlids a lloure és el grup de mercaderies que més ha crescut en aquest 2022 arribant als 9,32 milions de tones, la qual cosa significa un increment del 20,4% respecte de 2021. Dins d’aquest grup, el tràfic de cereals i farines han establert un nou record històric amb 5,95 milions de tones, superant els 5,76 milions de tones de l'any 2019.
Càrrega general
La càrrega general ha registrat un augment del 4,9% el 2022 respecte a l’any anterior. Mentre que el 2021 es van registrar 2.282.446 tones, el 2022 van ser 2.395.217 tones.
Competitivitat i sostenibilitat
La robustesa econòmica del Port permetrà donar un nou impuls al cicle inversor en infraestructures estratègiques que garanteixin la competitivitat i la sostenibilitat del Port de Tarragona. La nova presidència de Saül Garreta fa una aposta decidida per la descarbonització del Port amb el convenciment que “els primers a assolir una activitat 100% sostenible, seran els que aconseguiran un millor posicionament en la nova economia i, per tant, ser els més competitius”.
Rumb #EcoPort 2027
Un cop assolits els principals objectius del cicle inversor “Horitzó 2023”, el Port de Tarragona vol donar un nou impuls a les infraestructures estratègiques, obrint una nova etapa inversora més sostenible: Rumb #EcoPort 2027, per aconseguir posar en marxa les infraestructures que permetin fer front als reptes de la diversificació de tràfics, la transició energètica i la transformació econòmica sostenible del Port i del seu hinterland.
Rumb #EcoPort2027 consistirà en una empenta final a la construcció de les infraestructures estratègiques portuàries i en la posada de les bases per a la transformació del Port en una infraestructura verda i sostenible.
Redacció TT - 07/03/2023 - 11:28h