El Port aplica mesures complementàries en l'estiba per descongestionar els seus molls
El Port de Tarragona ha començat a aplicar mesures extraordinàries per resoldre la situació de congestió de les seves instal.lacions. Els molls de Tarragona acumulen vaixells pendents de ser carregats i descarregats a causa dels baixos rendiments de l'operatives portuàries d'aquests dos últims mesos. L'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) va requerir fa dues setmanes a les empreses estibadores "que activin els mecanismes necessaris per descongestionar el Port i atendre degudament les càrregues i descàrregues de vaixells que actualment es troben al port i les escales futures, així com altres tasques complementàries com el transport horitzontal i els lliuraments, d'acord amb les obligacions de continuïtat i regularitat adequades per solucionar aquesta situació".
Des d'aquest dilluns, i per atendre les demandes dels estibadors de mobilitzar més personal, les empreses han començat a aplicar les mesures complementàries que permetran augmentar la capacitat de l’estiba en un 30%, tal com van anunciar la setmana passada. Per a això, es contractaran els primers treballadors d' ETT.
Addicionalment es destinen a vaixell els treballadors eventuals habilitats que abans cobrien tasques complementàries. D'aquesta manera s'han reforçat els equips d’estiba i s'ha optimitzat la seva composició i distribució per atendre l'alta demanda existent i descongestionar el Port de Tarragona. Les estibadores també han incorporat personal propi existent en tasques auxiliars no relacionades amb el vaixell.
Les empreses estan estudiant aplicar més mesures complementàries relacionades amb l'organització del treball i la formació per incorporar en el termini més breu possible més mà d'obra per fer front a un mes d'octubre que es presenta molt intens a les dàrsenes tarragonines ja que s'esperen unes inusuals 400.000 tones de cereals d'importació addicionals a causa de les males collites d'Espanya i França.
Tres eixos de diàleg
L'APT també celebra la creació de tres eixos de diàleg entre empreses i treballadors de l’estiba per desencallar la situació derivada del canvi del marc legislatiu laboral de l’estiba. El diàleg s'ha establert en tres àmbits diferents: per a la liquidació del CPE (eix 1), per tractar el futur sistema d'organització del treball (eix 2) i per resoldre amb mesures urgents la congestió del Port (eix 3).
D'aquests tres eixos, cal destacar el tercer, el que permet que de forma paral.lela, empreses i treballadors implementin les mesures extraordinàries per descongestionar el Port de Tarragona. Aquestes mesures urgents, requerides per l'APT, permetran alleujar l'actual embús del Port sense menyscabar les condicions de treball dels aproximadament 130 estibadors de Tarragona.
Aquestes mesures permetran, entre altres millores, destensar la cadena logística d'agroalimentaris que en aquestes últimes setmanes ha registrat problemes de proveïment derivats dels baixos rendiments en les operatives portuàries, segons han explicat diverses associacions patronals del sector. El Port de Tarragona és el port de l'Estat i del Mediterrani amb més volum de trànsit de cereals, destinats a la fabricació de pinsos per a animals de granja. Anualment, uns 140 milions d'animals de granja de l'hinterland del Port de Tarragona -que inclou Catalunya i Aragó, però també Nord de País Valencià, La Rioja, Navarra i la zona est d'ambdues Castelles- depenen del subministrament de cereal des de Tarragona.
Un acord ràpid
L'APT espera que els tres eixos de diàleg facilitin l'adopció d'un acord en el termini de temps més breu ja que el Port és un important motor econòmic del país i no es pot posar en risc els múltiples sectors econòmics que en depenen. De l'activitat del Port també depenen nombrosos col.lectius professionals de la cadena logística i del sistema productiu com, per exemple, camioners, ramaders i treballadors de centres de producció de l'alimentació, automoció i paper, entre molts altres.
L'APT reclama un acord ràpid, a l'altura de les necessitats i de les expectatives de futur del Port de Tarragona i del territori amb una organització del treball que garanteixi uns serveis portuaris moderns, transparents, eficients i competitius.
Redacció TT - 28/09/2022 - 11:29h