El Port es confirma i consolida com a motor econòmic de Tarragona
Amb uns comptes totalment sanejats i amb un ampli marge de maniobra per encarar el futur amb optimisme
El president de Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, ha presentat aquest dimecres, 2 de març, les dades d’activitat de l‘exercici 2021 de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT).
Port Tarragona ha estat el port que més ha crescut del TOP10 dels ports del sistema estatal, amb un creixement de tràfics d’un 18,3 % i se situa en el 5è lloc del rànquing estatal de ports en tràfic marítim. El port tarragoní ha tancat l’exercici 2021 amb 31,16 milions de tones de mercaderies mogudes impulsat per importants increments en les tres categories de mercaderies; líquids a granel, sòlids a granel i mercaderia general.
Els bons resultats de tràfics venen acompanyats per unes bones xifres econòmiques. El Port de Tarragona ha tancat l’exercici 2021 amb uns ingressos de 53,23 milions d’euros, un resultat d’explotació de 4,2 milions d’euros i cash flow de 22,6 milions.
Josep M Cruset ha confirmat que “les xifres de 2021 han superat de llarg les previsions de l’APT, sobrepassant els 30 milions de tones inicialment previstos, assolint nivells pre pandèmics en el primer any post COVID”. Cruset ha atribuït aquests bons resultats a l’excel.lent comportament dels tres grans grups de mercaderies. Els Líquids a Granel han superat els resultats de l’any 2020 amb un increment del 15,4%, els Sòlids a Granel amb un 19,5% i la Càrrega General amb un 48,2%.
Les xifres de l’any 2021 s’apropen així a les dels anys anteriors, superiors als 30 milions de tones, i amb un dinamisme propi del 2019, que va ser un any rècord amb 33 milions de tones. El president del Port ha explicat que “són resultats propis d’anys previs a la COVID19 i és el reflex de l’esforç, el treball i l’esperit de resiliència de totes les persones treballadores de l’Autoritat Portuària de Tarragona”.
Un port de grans volums
El Port de Tarragona s’ha caracteritzat per ser un port eminentment de càrregues i descàrregues de mercaderies a lloure i a doll. Els líquids a doll utilitzen el Port per importar i exportar les mercaderies del gran pol petroquímic de Tarragona, un dels més grans del sud d’Europa, mentre que els sòlids a lloure, amb els productes agroalimentaris al capdavant, abasteixen gran part de Catalunya, Aragó i Castella.
Resultats històrics en els tràfics de càrrega general
Al llarg de tot l'exercici les dades de la mercaderia general convencional han marcat màxims històrics. L’any 2021 es va tancar amb 2.282.547 tones mogudes marcant rècords en alguns productes. Aquesta xifra significa un increment del 48,2% respecte a 2020.
Aquesta bona xifra registrada al 2021 en tràfic de càrrega general és fruit de l’aposta decidida del Port de Tarragona per la diversificació i la captació de càrrega general. La principal causa d’aquests bons registres ha estat el moviment de productes siderúrgics amb 815.000 tones operades, unes dades que sobrepassen de forma molt substancial les 499.000 de l’últim record de l'any 2015, i les 403.532 de 2020.
Finalment, el bon comportament de la càrrega general també ha estat per l’augment de vehicles que passen dels 127.999 de l’any 2020 als 135.378 d’aquest any, malgrat l’alentiment del sector per les dificultats per l’escassetat de components electrònics. El resultat representa un 5,8% més que al 2020, el que en xifres absolutes suposen 7.378 unitats.
El president Cruset també ha dedicat part de la seva presentació de resultats 2021 a destacar l'increment de l’ús del ferrocarril per al transport de mercaderies. L’any passat es van operar 1315 trens, la qual cosa representa un increment del 15,3 %.
2021, any clau en l’impuls de les inversions en infraestructures
Cruset ha destacat el paper present i de futur de la càrrega general explicant que “aquest grup de tràfics és la gran aposta de creixement futur del Port, ja que l’entrada en funcionament de les infraestructures clau, recollides en el programa ”Horitzó 2023”, contribuiran a diversificar i augmentar aquest tipus de productes”.
El president del Port de Tarragona ha fet un repàs de l’estat actual de les infraestructures estratègiques que està impulsat el port amb la vista posada en l’any 2023, quan s’espera que entraran en funcionament la modernització de la PortTarragona Terminal La Boella de la mà de CTC, la finalització de la construcció de la PortTarragona Terminal Guadalajara- Marchamalo (una inversió total de 15 milions d’euros), i el desenvolupament urbanístic de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) amb un pressupost global de més de 30 milions d’euros.
Tarragona, tornen els creuers
L’obra més emblemàtica de 2021 és potser el Moll de Balears. El Port de Tarragona va inaugurar el passat mes d’octubre el nou moll, que en un any hi veurà construïda un nou edifici terminal de creuers a Tarragona. Després de la inversió de 30 milions d’euros que ha suposat el moll de Balears pel Port de Tarragona, l’empresa Global Ports Holding Plc (GPH), l’operador de terminals de creuers independent més gran del món, hi destinarà 5,5 milions d’euros per la construcció i gestió de la terminal per un termini de 12 anys. La concessió preveu que s’assoleixi un mínim de 100.000 passatgers a l’any fins arribar als 150.000 en el sisè any de la concessió.
Uns bons resultats econòmics
En l’apartat de resultats econòmics el Port de Tarragona ha tancat l’exercici 2021 amb uns ingressos de 53,2 milions d’euros, uns resultats que s’apropen als aconseguits abans de l’inici de la pandèmia, per damunt dels 50 milions d’euros. L’EBITDA ha estat de 26,2 Milions d’euros, mentre que el resultat d’explotació és de 4,2 milions d’euros. El Port també ha reduït l’endeutament en 4 milions d’euros. Pel que fa a les inversions, l’any 2021 marca 26,4 milions en inversions i un cashflow de 24,8 milions d'euros, i presenta una tresoreria de 45,7 milions d’euros.
Aquestes xifres econòmiques, ha explicat el president Cruset, “demostren la solidesa econòmica-financera del Port de Tarragona, la qual cosa li permet afrontar les inversions en infraestructures estratègiques que li permetran encarar amb garanties d’èxit el repte de creixement en tràfics i en activitats logístiques per assegurar la seva competitivitat i el seu posicionament com a hub logístic mediterrani i europeu”.
Conclusions finals balanç 2021
-Port Tarragona se situa com a 5è port en tràfic marítim.
-L’exercici 2021 ha permès superar àmpliament l’objectiu de 30 milions de tones, amb 31,2 milions de tones, impulsat per significatius increments en les 3 categories de mercaderies: líquids a granel (15,4%), sòlids a granel (19,5%) i mercaderia general (48,2%).
-El 2021 consolida la solidesa econòmica amb uns ingressos de 53,23 milions d’euros, un resultat d’explotació de 4,2 milions i un cash flow de 22,6 milions.
-L’any 2021 ha estat clau en la planificació portuària i l’impuls de les inversions en infraestructures estratègiques del programa “Horitzó 2023”.
-El Port de Tarragona ha esdevingut capdavanter en compromís amb la seguretat i amb la gestió d’emergències.
-L’increment d’activitat econòmica ha anat acompanyat d’importants passes en l’aplicació de les accions del Pla de Sostenibilitat-Agenda 2030.
-L’aprovació de la Declaració Estratègica Ambiental del Pla Director impulsa els treballs per al disseny amb l’Ajuntament de Vila-seca per al tancament a ponent del Port.
Redacció TT - 02/03/2022 - 17:43h