El Port de Tarragona presenta els millors resultats econòmics de la darrera dècada
  
El president de Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, ha presentat aquest dimecres al matí les dades de l’activitat de l‘exercici 2019 de l’Autoritat Portuària de Tarragona.

Resum del Balanç de l’any 2019

El Port de Tarragona ha tancat l’any 2019 amb un total de 33,3 milions de tones i amb uns ingressos de 57,65 milions d’euros. Aquestes dades, les millors de la darrera dècada, són segons Cruset el reflex de l’acompliment dels principals objectius de 2019: “un port amb tràfics consolidats, econòmicament sòlid i preparat per a la pròxima dècada”. Segons el president, “s’han batut rècords històrics en els grups de tràfics estructurals i els nous tràfics estan en vies de consolidació”.

Uns bons resultats econòmics

El Cash Flow del 2019 és de 25,5 milions d’euros i l’endeutament s’ha reduït a 52,1 milions d’euros. Aquestes xifres econòmiques demostren la solidesa econòmic financera del Port de Tarragona, la qual cosa li permet afrontar les inversions en infraestructures i en la millora de la gestió per encarar amb garanties d’èxit els reptes que se li presenten en els 10 anys vinents.

Resultats històrics en els tràfics de productes a granel

Els granels líquids han registrat un molt bon comportament quant a resultats. L’any 2019 es va tancar amb 21,3 milions de tones i amb rècords històrics en alguns productes. Destaca el rècord en cru de petroli que presenta 9,72 milions de tones, i dins del capítol, de líquids energètics, cal ressaltar el rècord assolit per la benzina, que també assoleix un rècord històric amb 1,212 milions de tones. També els gasos butà i propà assoleixen un màxim, amb 1,831 milions de tones.

Els altres productes més voluminosos, els granels sòlids amb 9,7 milions de tones totals, també presenten resultats de màxims. Segons el president de l’APT, “es pot afirmar que l’augment de tràfics de cereals compensen les petites davallades en altres tràfics de granels sòlids”. Tant és així, que el tràfic de cereals, pinsos i farines ha batut al 2019 el rècord de la sèrie històrica amb 5,77 milions de tones.

Pel que fa a la resta de tràfics de granels sòlids amb menys pes en la cartera de negoci del port de Tarragona, com la sal potàssica, els productes químics, i les fruites, tot i decréixer lleugerament es mantenen en xifres similars a l’any 2018.

La diversificació permet compensar la davallada del carbó

Els resultats dels tràfics estructurals i l’aposta per la diversificació cap a productes de càrrega general ha permès compensar la davallada del carbó dels darrers anys. Cruset ha destacat que “el s’ha de valorar positivament és que el bon comportament d’altres tràfics ha permès compensar el descens en el tràfic d’aquest mineral”.

Rècord de vehicles

La càrrega general ha mostrat un comportament molt diferent.

S’ha registrat el millor resultat de la dècada en tràfic de vehicles, amb 211.310 vehicles que han passat per via marítima pel Port de Tarragona.

I pel que fa al tràfic d’animals vius, la xifra de 2019 és de 239.182 caps de bestiar, i situa Tarragona com el líder del sistema portuari en exportació de vedells. El Port de Tarragona treballa conjuntament amb Puertos del Estado per una ampliació de l’horari dels serveis sanitaris i duaners i en introduir altres millores per poder incrementar aquest tràfic marítim.

La resta de productes de carta general registren lleugers descensos: pasta de paper, productes siderúrgics i contenidors. Productes que tenen en comú el fet que són tràfics molt més sensibles als canvis i a les fluctuacions dels mercats internacionals.

En el cas del tràfic de contenidors, per al president de l’APT, “aquest tràfic és la gran oportunitat que el Port ha d’aprofitar en el futur” gràcies a un millor aprofitament de la terminal intermodal de La Boella, a la construcció del “Port Sec” de Guadalajara i l’entrada en funcionament del corredor del mediterrani a partir de 2022. Cruset ha explicat que “el Port de Tarragona té una capacitat per moure fins a 400.000 contenidors (TEUs) a l’any”.

Consolidació del projecte de creuers

El Port de Tarragona ha batut el rècord de creueristes amb 128.000 passatgers, una xifra superior a la temporada anterior en gairebé 30.000 creueristes més. Cruset ha destacat que la valoració global de la destinació “Tarragona-Costa Daurada”, per part dels passatgers, és d’un 8,9, ratllant l’excel•lent, i que el 94,2 % dels creueristes enquestats per part del Departament d’Innovació Turística de la Fundació Eurecat reconeixen que recomanaran Tarragona als seus familiars i amics.

Un Port preparat per a la pròxima dècada

Durant la trobada s’ha xifrat la inversió realitzada en 11,3 milions d’euros. Aquesta inversió ha permès realitzar els estudis i projectes per a les infraestructures estratègiques que, segons Cruset, “permetran preparar el Port per a la pròxima dècada”.

Entre els projectes impulsats durant el 2019, el president ha destacat els tràmits per a les obres de la Terminal Intermodal de Guadalajara, la licitació per a la construcció del Moll de Balears, l’inici de la rehabilitació de l’antiga seu de l’APT, així com l’aprovació dels estudis per a la reforma de l’edifici i de la museïtzació del Museu del Port. Tots els projectes que veuran, majoritàriament la llum, durant el 2020 i, en alguns casos, principis de 2021.

Un altre gran projecte que ha significat un gran salt endavant durant l’any 2019 ha estat l’aprovació dels plans especials, un d’urbanització i l’altre de comunicacions, per al desenvolupament de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL). Una ampliació en un 20 % de la superfície del Port de Tarragona destinada a activitats logístiques relacionades amb els tràfics portuaris situada en el terme municipal de Vila-seca amb gairebé 100 Hectàrees.

La rehabilitació de l’antiga seu de l’APT, la modernització del Museu del Port, el desenvolupament del Moll de la Química, la posada en marxa del Tarragona Port Crusises Welcome Centre, la dinamització intermodal i l’impuls de nous accessos i serveis ferroviaris, són també alguns dels projectes de 2019 que el president del Port ha destacat en la seva presentació.

L’any 2019 també ha estat l’any de la millora de la gestió interna, ja que explica Cruset, “el Port necessita optimitzar els seus recursos humans i materials per ser més competitiu en el context europeu i mundial”. Durant l’any passat s’ha posat en marxa el SEA (Sistema d’Entregues d’Agroalimentaris), una eina digital que permetrà optimitzar tota la cadena logística dels cereals i els seus derivats i que entrarà en funcionament al maig. El SEA suposarà una major fluïdesa en la càrrega de cereal i un estalvi de temps per als transportistes, entre altres avantatges.

Durant el 2019, també s’ha aconseguit l’aprovació de la DEUP (Delimitació dels Espais d’Ús Portuari), un document de definició dels límits del domini públic portuari i de les activitats que s’hi poden desenvolupar.

Port mediambientalment sostenible

L’any 2020 serà clau en el desenvolupament urbanístic i en la comercialització de la ZAL que anirà unit al desenvolupament de l’espai protegit pertanyent a la Xarxa Natura 2000, annex a aquesta. Zona portuària, i que significarà la recuperació de la fauna i la flora d’aquest aiguamoll de més de 35 hectàrees amb una inversió de 2 milions d’euros.

Cruset ha afirmat que “el Port és conscient que ha d’anar alineat amb els signes del temps i que ha de demostrar el seu compromís per un desenvolupament econòmic i social sostenible”.

Cap a un nou model intern de gestió

Cruset també ha volgut valorar la feina feta en l’àmbit de gestió interna fent un repàs de les eines posades en marxa durant el 2019. El president del port ha explicat que s’ha implantat un model de gestió posant en el centre el valor dels professionals, a partir de dues eines inicials molt importants: l’avaluació del clima laboral i, derivat d’aquesta, el Pla d’Acció.

Un Port obert al seu entorn

El president del Port ha explicat la voluntat d’obrir el port a la ciutat i al territori, Per això -ha exposat- la política de comunicació del l’APT aposta per la transparència i per donar una resposta ràpida a les demandes dels mitjans.

Port Ciutat també juga un rol important en aquesta obertura cap a la ciutat i cap al territori en l’àmbit cultural, lúdic i associatiu. L’any 2019, 178.928 persones van visitar el Moll de Costa del Port. El Museu del Port, l’Arxiu, el Teatret del Serallo i els Tinglados del Moll de Costa van sumar 286 activitats durant l’any passat. I el Museu del Port va rebre més de 30.000 visitants.
Redacció TT - 12/02/2020 - 15:42h
el repartiment
13/02/2020
19:20
Aquí tenim la indústria, o sigui, la porqueria. Les oficines on van a parar els diners, els guanys, són a Madrit.
Y cuanto contamina?
13/02/2020
12:14
Aquí solo miramos cuantos millones ganamos, pero cuanto contamina también? y porque no invirte parte de algunos de esos millones en que la ciudad tenga más seguridad. Con lo que tenemos aquí tendríamos que ser una de las ciudades más seguras de europa. Pero. Los Sindicatos ya hacen su trabajo? las entidades ecologistas lo hacen? o solo cojen subvenciones? Cuanto contamina cada barco que llega al puerto? Hay que invertir en la seguridad de la ciudad y dejar de pagar con subvenciones y ayudas a entidades, asociaciones y colectivos, que ahora saldran a la calle a chillar solo para que no se les vea el plumero.
Sense competència
12/02/2020
19:09
És el motor de la ciutat però s’ha d’implicar més amb ella perquè la majoria dels seus guanys arriben de la química que tenim instal•lada en aquesta santa ciutat nostra on gaudim dels seus ensurts i inconvenients.

S'ha de dir que el port no té competència.

No veig els vaixells de gran tonatge descarregant el cru en el port de Sant Carles de la Ràpita.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.