Joan Miquel Carrillo
Joan Miquel Carrillo
Avant! (i II)


Explicàvem a la primera part d’aquest article com el greu error estratègic del posicionament de la nostra ciutat vers el salt tecnològic que suposa l’amplada internacional i l’alta velocitat al nostre país ja deixa en les estadístiques un rastre inequívoc.

Davant d’aquest fet es poden fer dues coses. La primera és sumar-se al derrotisme del “que està fet està fet” o, encara pitjor, vendre la moto de que l’emplaçament de les estacions (tant l’actual de Perafort com la futura al sud de l’Aeroport) és un emplaçament central del Camp i que afavoreix a ciutats com Valls o altres viles de les nostres contrades. És una llàstima, no obstant, que a Tarragona agafin el tren 836.000 persones i al camp 63.000.

La segona alternativa és proposar solucions que situïn a la nostra ciutat a l’abast de la nova tecnologia ferroviària, cosa que, per cert, també hauria d’interessar a Renfe, que ja hem vist la sagnia que pateix en els seus nous serveis a les nostres contrades.

En aquest aspecte, la solució comú entre alguns tarragonins és unir per mitjà d’algun sistema ferroviari la nostra ciutat amb l’estació del Camp. Es tractaria, sens dubte, d’un error més d’una llarga llista que no deixa de créixer. I ho és perquè la perspectiva d’acostar-se a alguna estació de Tarragona, pujar a algun tipus de tramvia, baixar a l’Estació del Camp i esperar a que passi el primer Avant cap a Barcelona és igual o pitjor que la situació actual. Recordem que ja avui el trajecte entre Tarragona i Barcelona – Sants es cobreix en 1h. 05’ i que el trajecte entre l’Estació del Camp i Barcelona es fa en 40’, així que els 25 minuts d’avantatge ens els cruspiríem amb el “puja-baixa” de l’esmentada connexió.

Si la ciutat de Tarragona vol ser competitiva en l’àmbit català ferroviari no li queda una altra que situar-se per sota del llindar dels 40’ respecte Barcelona... i d’això va la proposta que des de l’Agrupació de Tarragona de C’s hem traslladat al Parlament de Catalunya.

Recordem els termes concrets de la nostra proposta de resolució a la Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya:

El Parlament de Catalunya insta al Govern de la Generalitat a promoure les mesures necessàries davant el Govern de l'Estat per que es configuri un by-pass ferroviari d'Alta Velocitat amb estació al centre de Tarragona per recuperar els trànsits del Corredor del Mediterrani i alguns serveis regionals d'Altes Prestacions de la línia d'Alta Velocitat entre Barcelona i Madrid que inclogui:

1. El retranqueig de l'intercanviador provisional d'ample ferroviari i la disposició prèvia a l'enllaç de Vila Seca (en sentit Barcelona).

2. La utilització d'ample de via mixt compatible amb l'Alta Velocitat en el tram urbà desviat i soterrat proposat pel Pla Territorial Parcial de Tarragona.

3. La construcció d'un enllaç ferroviari d'Alta Velocitat entre l'estació nord de la ciutat (Terres Cavades) i la línia d'Alta Velocitat amb connexió a un punt comprès entre els municipis de la Riera de Gaià i Roda de Barà.

La Comissió de Política Territorial del nostre Parlament la conformen 23 diputats, com poden observar en el següent enllaç i, entre ells, dos diputats tarragonins, els Il•lustres Senyors, Carles Sala i Roca (CiU) i Sergi de los Ríos i Martínez (ERC). Es necessiten, doncs, 12 vots per tirar endavant la proposta.

Doncs bé, ja fa més de dos mesos vam comunicar aquesta proposta a tots els mitjans de comunicació locals, als grups municipals de l’Ajuntament més IC-V, a diferents institucions de la societat civil i als col•legis professionals del sector.

Els mitjans de comunicació locals amb l’excepció d’aquest diari digital no han dit ni ase ni bèstia, que ve essent l’esperable en el nostre context. Les institucions de la societat civil que han mostrat un interès en la proposta són la Cambra de Comerç de Tarragona, que en aquest assumpte té les coses molt clares, el Casino de Tarragona (l’entitat cultural, no el de l’hotel) i l’Associació per la Promoció del Transport Públic, que presenta propostes alternatives a la nostra però amb el mateix esperit. A partir d’aquí hem establert contacte directe amb el PSC, el PP i IC-V. Tant ERC com CiU tampoc han respirat.

El PSC va mostrar una predisposició favorable, però més endavant en veurem els resultats. El PP es va mostrar molt interessat en l’assumpte i, fins i tot, ens ha convidat a exposar la nostra proposta en el marc del Fòrum Tarragona Oberta. Finalment, IC-V, reflexa propostes similars a la nostra i les de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic en les seves al•legacions al POUM local ...altra cosa és el que han dit a Barcelona.

I és que a Barcelona, les forces del Tripartit en unió (per al 50% dels catalans, recordar que es tracta de PSC, ERC i IC-V) ja han presentat una esmena a la nostra proposta, que diu així:

«El Parlament de Catalunya insta al Govern a que en el marc dels treballs del protocol signat el mes d’abril de 2008, entre el Ministeri de Foment i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Tarragona amb l’objectiu d’impulsar la reordenació i la integració de la xarxa de ferrocarril dins l’entramat urbà de la ciutat de Tarragona, es contemplin les mesures
possibles per la millora de connectivitat ferroviària i d’accessibilitat des de dit nucli urbà al TGV


Així i doncs, el Sr. Saura, en el decurs dels seus estudis per diagnosticar les causes de la desafecció per la política dels ciutadans, pot començar per aquí. En primer lloc, redactar en un llenguatge comprensible. En segon lloc, respondre al que et pregunten. No és tan difícil.

Qui tingui, doncs, interès en conèixer la nostra proposta en detall, expressada en un llenguatge clar i comprensible, es pot apropar aquest dissabte a les 10h. a la seu del Consell Comarcal del Tarragonès.
Joan Miquel Carrillo - 05/03/2009 - 08:20h
Comentari eliminat
26/03/2009
20:20
Aquest comentari ha estat eliminat per incomplir les normes d'ús
Artur
17/03/2009
00:48
Benvolgut Joan Miquel Carrillo,
Si haig d'anar a La Secuita per a anar a Barcelona en tren, francament, per molt ràpid que vagi aquest tren, tardaré més de 55 minuts. Anar a la Secuita és rendible per a llargs recorreguts. Bé, des del meu punt de vista i amb les actuals infraestructures.
Joan Miquel Carrillo
16/03/2009
19:09
Sr. IPS, su afición a las amenazas es preocupante. Dese un paseo por Cuatrecasas a ver si consigue la receta. Su estilo mamporrero no hace más que confirmarme lo que ya suponía. Son ustedes mafia. Pura y dura.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.