«Hi ha un entramat, una xarxa que pretén aconseguir que Tarragona deixi de ser el que ha estat sempre»
«El sector químic malgrat la crisi ha de mantenir un màxim d’atenció per a que les seves instal•lacions sempre estiguin en les millors condicions operatives i complint la llei»
  
Entrevista amb el president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, en el que tractem diferents temes de l’actualitat de la nostra ciutat i que TT reprodueix a continuació de forma textual seguint els nostres principis de transparència.

Una de les grans mancances que té la nostra ciutat és en matèria d’infraestructures, i en aquest camp la Cambra fa temps que està lluitant. Què ha fet o què no ha fet Tarragona per estar deixada de la mà de Déu, en aquest cas per estar deixada de la mà dels polítics?

No s‘ha fet la feina durant molts anys, ni hem tingut el pes polític necessari per a que aquestes infraestructures fossin una realitat. Ara estem pagant aquest dèficit polítics de molts i molts anys.

Què s’hauria de fer?

Ens hem de ficar a treballar, els polítics han de pensar que Tarragona mereix les millors infraestructures perquè les necessitem, estem en un indret excepcional amb una important indústria i diferents sectors empresarials molt importants i a nivell de ciutadania també tenim un volum de persones extraordinari. Tarragona es mereix aquestes infraestructures i els polítics de la demarcació han de vetllar i fer el que calgui tant a Barcelona com a Madrid per a portar les inversions i que s’executin al territori.

Des d’algun partit s’ha posat damunt la taula la necessitat de crear un “lobby” polític amb els diferents representants de la demarcació per a que per damunt dels seus partits treballessin per Tarragona. Sabem que és molt difícil però seria un gran “què”?

Sí, sens dubte seria un gran “què” avantposar els interessos del territori abans que els del partit però caldria preguntar-se si això és possible.

Quina importància tenen unes bones infraestructures i una bona comunicació amb el nostre territori en l’àmbit econòmic?

Aquest mateix dimarts diferents agents econòmics de Tarragona vam fer una roda de premsa en la que es va denunciar el retràs, ho fico d’exemple, de l’A-27 que ens comunica amb el nord. El fet que aquesta infraestructura, que ja hauria d’estar feta perquè cada any s’han malmès 45 milions d’euros de l’Estat, no estigui acabada, ens suposa no percebre uns beneficis econòmics importants. Per exemple en transport em sembla que són 30 o 40 milions d’euros a l’any de més despeses per l’excés de kilòmetres i combustible, també un 30% del nostre turisme ve del nord d’Espanya i el fet que aquesta carretera no estigui comunicada tal i com desitjaríem suposa una pèrdua de 27 o 30 milions d’euros a l’any i així podem anar sumant. I parlem d’aquesta carretera però n’hi ha d’altres infraestructures com la ferroviària.

Tot i ser difícil, es podria saber amb una xifra global de la incidència econòmica que suposa no disposar de bones infraestructures?


És difícil, s’ha fet un estudi avaluant aquesta carretera (A-27) i només amb els pressupostos de l’Estat des del 2006 fins al 2008 i segurament el 2009, la demarcació de Tarragona ha deixat de percebre 165 milions d’euros perquè només portem executat un 12% del projecte. Això vol dir que cada any 45 milions d’euros es deixen de gastar al territori i van a parar a un altre lloc que el demanda. Els pressupostos de l’Estat que diuen que cada any destinen “tant” a la província de Tarragona, després no s’executen, i realment l’important és la quantitat que s’executa no la que es destina des del Govern central.

El no tenir unes infraestructures adequades ens suposa unes pèrdues a nivell econòmic molt importants, si digués una xifra segurament m’equivocaria i tampoc voldria fer-ho.

Al voltant del tema de l’A-27, l’Alcalde Ballesteros va fer unes declaracions en les que manifestava que era més important tenir aquesta infraestructura que una estació a la que arribés l’alta velocitat i que en aquest aspecte s’estava parlant massa “alegrament” de solucions ferroviàries.

A veure, aquesta passada setmana podíem veure com un tren important que portava a molta gent a Tarragona com era el Talgo que anava a Bilbao, va fer el seu últim viatge, a partir d’ara per fer aquest recorregut els passatgers s’hauran de desplaçar, per 24 euros, a l’estació del Camp de Tarragona. Caldria preguntar a aquesta gent què en pensa de la xarxa ferroviària i del fet que estiguem tant "ben" connectats com a ciutat, sent com som la segona estació amb més trànsit del nostre país.

Realment són dos coses diferents amb la seva importància cadascuna, una és una xarxa viària que ens “entra a la vena” com és l’A-27 i que ens beneficia econòmicament i l’altre ens afecta quant a la mobilitat de la ciutadania a mig i llarg recorregut. Una ciutat com Tarragona de 140 mil habitants amb un entorn en el que podem arribar als 240 mil i que no tinguem una estació d’alta velocitat ben situada per connectar-nos és imperdonable, una estació a Tarragona ciutat i no tenir que anar a la del sud de l'aeroport de Tarragona.

Del sud de l’aeroport de Tarragona? No Costa Daurada-Tarragona sinó simplement Tarragona?


A nosaltres ens es igual Tarragona-Reus que Tarragona-Costa Daurada, per tant si no tenim acord entre si és un o l’altre, decidirem que és Tarragona fins que no es decideixi l’altre.

I l’estació també?

L’estació evidentment també. És una estació que pertany al territori, al Camp de Tarragona per tant serà l’estació Tarragona guió el que es vulgui ficar, i això no hi ha ningú que ho pugui discutir, de totes maneres com deia al 2011 quan els ciutadans de Tarragona haguem d’anar a l’estació a 7 kilòmetres doncs veurem que és el que pensen.

Hi ha una altra infraestructura fonamental per l’economia de Tarragona que és el Port. En aquest sentit últimament s’ha parlat de possibles fusions amb el Port de Barcelona, des de la Cambra què en pensen?

Des de la Cambra pensem que seria un error una fusió amb el Port de Barcelona. Els dos Ports el que han de fer es treballar conjuntament en aspectes que els uneixen per mirar d’optimitzar les seves infraestructures i despeses però el Port de Tarragona per si mateix té una importància vital per tots plegats i no pot ser una subseu del de Barcelona, malament aniríem, el que ha de ser és complementari com una xarxa de ports del Mediterrani.

Des de la Cambra de Tarragona no veiem amb bons ulls, de cap de les maneres, aquesta hipotètica fusió.

Possiblement també seria interessant que es desenvolupés l’aspecte turístic del Port de Tarragona per exemple amb l’arribada de creuers.

Sí, des de la Cambra és una de les reclamacions “clàssiques” el tema dels creuers, i sembla que ara s’està estudiant obrir una bocana per separar el port “brut” i industrial del “nét” i turístic i això facilitaria l’entrada dels vaixells. Els ports del Mediterrani una de les coses que estan incrementant és el nombre de creuers, per exemple ports com el de Cartagena tenen 60-70 mil creuers l’any, i què té Cartagena que no tingui Tarragona?...Nosaltres tenim 2 mil creuers. És un mercat a explotar exponencialment que complementaria econòmicament al nostre territori. Un port com el de Tarragona que pogués tenir 200-300 mil creuers, que són els que té per exemple Málaga, doncs comptant que els turistes dels creuers es quedessin en un àrea de 5-6 kilòmetres suposaria un benefici molt important, per tant és un espai a explotar per part de l’Autoritat Portuària i és la seva obligació fer-ho i estem segurs que ho tenen previst.

És probable que una de les grans mancances que hem tingut és la promoció de la ciutat de Tarragona i la promoció del que tenim, del nostre Patrimoni.


És una assignatura que segueix pendent. Sóc una persona que acostumo a anar caminant a tot arreu i veig el turisme de Tarragona que cada vegada hi ha més i van perduts per la ciutat. Els centres d’atenció al turisme com el de la plaça Imperial Tarraco moltíssims dies estan tancats. Si una cosa tan fàcil de solucionar com és una oficina d’atenció al turisme no està funcionant correctament, com funcionarà la resta...El que és estrany és que amb totes aquestes deficiències o qüestions a potenciar tot i això tinguem turisme a Tarragona.

I pel que fa a mancances de promoció exterior?


L’altre dia vaig veure aquells targetons que va fer el Patronat de Turisme de Tarragona per ensenyar català als turistes i a nosaltres ens va semblar realment ridícul, no voldria ser massa àcid però amb la quantitat de coses que hi ha per fer, tenim molt poc temps per ensenyar català a un estranger però sí tenim temps per ensenyar la ciutat, hi ha d’altres activitats que es poden desenvolupar d’una manera més pràctica i útil que no pas unes targetes per ensenyar català.

Si el que tenim a Tarragona ho tinguessin a altres ciutats, segur que ho aprofitarien molt més

Clar, a més s’ha de saber quin és l’objectiu, s’han de posar recursos i ha d’haver una voluntat política molt clara per apostar per una cosa o altra i això no ho hem tingut mai.

Jo crec que és un problema que ve de fa molts anys.


Exacte no és una cosa que vingui d’ara sinó que ve de fa molts i molts anys. S’ha d’apostar per un model econòmic de ciutat. Amb el turisme tenim moltes possibilitats però s’ha de saber tenir una línia de treball.

L’aspecte comercial segur que canviarà amb la futura arribada de El Corte Inglés. El comerç de la ciutat està preparat per això, serà profitós pel mateix aquesta gran superfície?

Profitós de manera immediata no. Els primers mesos quan s’obri El Corte Inglés, no només la ciutat de Tarragona sinó que en un àrea de 20 o 30 kilòmetres ho notaran. Una superfície comercial d’aquest nivell amb una capacitat d’atracció tan brutal de persones, farà que els clients que vagin a El Corte Inglés no vagi a cap més lloc, ni a Tarragona ni a Torredembarra ni a Reus.

Ara bé, és un revulsiu, una altra diferenciació que portarà al Camp de Tarragona i que farà que molts comerços s’acabin de ficar les piles per adequar els seus establiments, fer millores substancials en els seus negocis i com a Cambra estem fent molts projectes de cara al comerç, però primer ha de ser el comerç mateix el que vulgui millorar, i després nosaltres acabarem de complementar-ho.

No és dolent en conjunt, el que passa que a curt termini això provocarà un cert xoc econòmic.

Un altre aspecte molt important, el sector químic no està passant per un bon moment, amb l’anunci d’EROs, de tancaments...

Sí, forma part de la cadena i el sector químic com els altres també està sent castigat per aquesta situació econòmica. El sector químic té un component diferent als altres, que és la seguretat, i el que hauríem de demanar és un plus de responsabilitat al sector de tal manera que encara que les seves quotes de resultats es vegin afectades,malgrat la crisi han de mantenir un màxim d’atenció per a que les seves instal•lacions sempre estiguin en les millors condicions operatives i complint la llei per a que no es produeixin errors com els dels últims dies, perquè suposa un desgast de la nostra imatge i la nostra economia.

I també hauríem de demanar a l’administració que deixi les coses clares, tal com no ha passat amb l’últim incident a Ercros que va ser “esperpèntic”
.

Sí, perquè en l’última setmana hem sortit als mitjans per un error que es va produir a la central nuclear, per la taca de fuel al mar, per la fuita d’Ercros...Això no pot ser, perquè aquestes notícies negatives, molts cops sobredimensionades per una poca coordinació entre els diferents estaments provoquen una angoixa innecessària pel territori i un perjudici econòmic que no s’ha d’acceptar.

Passem al moviment “Mou-te per Tarragona” que va néixer des de la Cambra de Comerç i que segueix promoguda per aquest estament. Quina valoració faria dels pocs mesos que porta en marxa.

La Plataforma TGNByPass va néixer el 25 de maig del 2009 i estaríem parlant de dos mesos i pocs dies des de que va aparèixer aquesta Plataforma que sorgeix per una necessitat de que Tarragona disposi d’una infraestructura que ens és vital com és una estació connectada amb ample de via europeu a la resta del món. I això és una cosa indiscutible i que s’ha de treballar, la Plataforma neix per ajudar als polítics a que aconsegueixin aquest objectiu i en bona mesura, molts d’ells hi estan d’acord, no tots, i el que busquem és ajudar-los.

Les nostres pretensions no són polítiques, no ho han estat i no ho seran mai de la vida, encara que hi hagi gent que ho vulgui malinterpretar, no es busca cap objectiu polític en absolut. A partir d’aquí s’ha d’entendre amb la voluntat de que els ciutadans puguin mostrar el seu parer sense estar condicionat per cap directriu política ni cap mala intenció. Això com que habitualment no s’acostuma a fer, és difícil d’entendre.

Jo crec que bona part de la ciutadania té ganes d’acció, si se’m permet l’expressió, perquè estan empipats de com s’està tractant la ciutat de Tarragona.

Si la ciutadania vol acció hi haurà acció. Segur que hi haurà maneres de poder mostrar aquest desencís amb altres objectius i amb altres plataformes, però això ho ha de decidir la mateixa plataforma, les persones de qualsevol moviment que considerin que s’hagin de fer coses i ben segur que hi haurà molt de seguiment.

Hi ha qui ha qüestionat que la Cambra es fes càrrec de les despeses de la Plataforma.

Sí, però hauríem de veure qui ha qüestionat això.

Ho deixem a nivell de comentari de carrer.


La Cambra ha assumit com a seu l’objectiu, creiem que la Plataforma defensa una infraestructura vital per la demarcació i per tant està dins dels nostres interessos. Quan parlem de qüestions econòmiques, la Cambra té aquesta primera línia de foc, si això ha suposat despeses de petites quantitats a nivell organitzatiu, estic segur que a la Cambra estem molt contents d’haver participat en aquesta iniciativa, perquè al final en bona mesura és la nostra obligació. A partir d’aquí, aquesta organització està en marxa, es prendran les decisions i es veurà quines són les fonts de finançament i com s’han de treure recursos.

Un altre aspecte, que des de la Cambra i personalment al seu president, preocupa i és el tema de la capitalitat de la ciutat de Tarragona, es parla molt de la futura divisió de vegueries, del Camp de Tarragona, o simplement del “Camp”. Pel que fa a aquesta qüestió, què pot succeir?


A mi em costava de creure que hi hagués un entramat format per diferents estaments polítics i socials que està en contra de la capitalitat de Tarragona en un entorn potencialment increïble com és el Camp de Tarragona. Som el que som gràcies a que hi ha altres ciutats importants, cadascuna té el seu paper, s’ha de ser generós amb el territori però hi ha coses intocables. I a mi em costava de creure que aquestes coses intocables es poguessin arribar a discutir, però és així, hi ha un entramat, una xarxa que pretén aconseguir que Tarragona deixi de ser el que ha estat sempre i a nosaltres això ens irrita i ens emprenya i m’imagino que als ciutadans els hi deu passar el mateix.

Per tant s’ha d’estar a l’aguait?

S’ha d’estar molt a l’aguait, hem de treballar plegats i hem de ser generosos però no ens hem de deixar prendre el pèl.
Pitu Tarrasa - 30/07/2009 - 11:37h
Massip
26/08/2009
19:55
Dieu-ho clar. Aquesta senyora que mana a l'ombra es diu Araceli Saltó, que se les empesca perquè les entitats no puguem fer la nostra feina. Li ha fet la pell a la Sandra Coloma i al Joan Pascual. És afí a ERC i fa feina bruta desde dins.
Pere Pérez
11/08/2009
20:29
Abelló té raó. A l'ajuntament de Tarragona hi ha càrrecs de confiança que estan en contra que la ciutat de Tarragona avanci. Hi ha molts comentaris sobre infrastructures. Us demano que també mireu cap a la vergonyant proposta que s'ha fet perquè l'ajuntament avanci els diners de l'escola d'idiomes, o cap a cultura, on després del fiasco de l'anterior cap de confiança -sr. Pascual-, ara mana una que és de Reus i viu a Reus. Mireu com a Reus apreten en cultura i com anem a Tarragona. O mireu quin programa de Sant Magí més pobre han presentat. Jo hi veig mala fe; i una trama contra Tarragona, per prendre'ns fins i tot la preponderància en les festes. Ja ens va passar amb el Fortuny i Bartrina.
feliu
04/08/2009
08:43
Noms, noms, noms i càrrecs o ocupacions.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.