“Tarragona és capital i a més no pot ser d’altra manera i la batalla ha de ser dura, directa i frontal”
“Els trens de mig i llarg recorregut passaran per la ciutat de Tarragona”
  
Entrevista amb l’Alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, en que repassem diferents temes d’actualitat i que TT reprodueix a continuació de manera textual.

Comencem amb un tema d’actualitat com és el de la TDT pública del Camp de Tarragona, que ha generat certa polèmica per la concessió dels serveis informatius a una empresa que gestiona Canal Reus.

No ha generat polèmica, es va prendre la decisió per unanimitat, hi ha va haver una empresa que va guanyar el concurs i que estarà al servei dels gestors. Hi ha molta diversitat política al Consorci de la TDT i serà un gran èxit.

L’empresa no només gestiona Canal Reus, té accionistes a Tarragona i també hi havia dues de Barcelona. El que menys és l’empresa triada, l’important és que qui té el comandament i la batuta són els ajuntaments del Tarragonès, l’Alt Camp i la Conca de Barberà.

De totes formes la televisió pública del Camp de Tarragona està dividida en dos.

El mapa de les televisions és absurd i crec que no hi haurà un mercat per tantes televisions. En la història de la TDT ens va embarcar el PP i CiU en l’anterior mandat, per tant és un compromís del passat i crec que el mapa és una mica kafkià i a la llarga o mig termini s’acabarà reordenant.

Què aportarà a Tarragona ciutat aquest nova televisió pública?

Això ho haurien de respondre els qui ho van demanar que són PP i CiU. Crec que el que pot aportar és una sensació de capitalitat perquè Tarragona lidera aquest projecte junt amb una part del Camp de Tarragona i després ens aportarà una certa indústria audiovisual que no tenim ara i una relació més aprofundida encara amb la URV amb un conveni únic a l’Estat. I finalment, espero que ens aporti una major qualitat en la comunicació audiovisual. Això no vol dir que la televisió pública vulgui competir amb la privada, col•laborarem amb la privada que hi ha i comprarem produccions de les televisions privades del nostre entorn per compartir tot allò que la llei ens permeti.

Parlava fa uns instants de la capitalitat de Tarragona, crec que ben aviat ens trobarem damunt la taula el debat de la cocapitalitat, què en pensa?

Penso que no hi ha debat, Tarragona és capital i a més no pot ser d’altra manera i la batalla ha de ser dura, directa i frontal. No penso renunciar ni a un mil•límetre de la capitalitat.

En quin punt es troba el tema de la comissió d’investigació del pàrking Jaume I?

Està a punt d’acabar-se la investigació, a mitjans o finals de juliol tindrem les conclusions damunt la taula i es farà saber a tots els grups municipals i també a la Fiscalia.

I partir de que es porti a Fiscalia, “caigui qui caigui, peti qui peti”.


Sí.

Pel que fa al projecte del nou estadi i la ciutat esportiva del Nàstic, els terrenys de Camp Clar són ja tots de titularitat de l’Ajuntament?

Falten dos, que encara estan en litigi, però això no impedeix que el projecte tiri endavant.

Com està el projecte?

Aquest estiu tindrem acabat per fi el projecte, que ens el van lliurar amb el 40-45% d’acabament, i a partir de tenir el projecte constructiu definitiu acabat és quan convocarem el concurs de nou amb uns preus ajustats per a que no es produeixi la situació kafkiana anterior, que de 23 milions d’euros en que va ser adjudicada l’empresa ens presentés un pressupost de 40 milions d’euros. Ara tindrem un projecte acabat i definitiu i sobre aquest es convocarà el concurs que serà al voltant dels 30 milions d’euros, una xifra raonable per l’estadi i la ciutat esportiva.

Aquests diners els avançarà l’Ajuntament de Tarragona?

Sí, la garantia de que això es farà és que els diners els posarà l’Ajuntament de Tarragona i els recuperarem de la venda dels terrenys quan la situació econòmica del mercat permeti obtenir més diners d’aquesta venda.

Avançar en aquests moments 30 milions d’euros és molt, no?


Pot ser molt o pot ser poc si tenim en compte que aquest serà un dels gran equipaments dels Jocs del Mediterrani i cal mostrar a l’opinió internacional que ja tenim coses encetades, una d’elles serà la plaça de braus i l’altre serà l’estadi del Nàstic i la ciutat esportiva.

Ja que ha sortit el tema dels Jocs del Mediterrani, quan es canviarà la junta promotora?

Quan el COE ho decideixi es canviarà evidentment. Ara ja no som candidatura tarragonina, som candidatura catalana i de l’Estat, per tant ara s’està parlant amb el COE, l’Estat, la Generalitat i amb la Diputació per a que hi posin els seus representants i un cop estiguin els representants i hi hagi acord amb totes les institucions amb els nous estatuts i fórmula, es procedirà a la creació de la nova entitat, la incorporació d’aquestes institucions i començarà la nova etapa, que no serà estrictament tarragonina sinó en clau estatal i catalana.

Amb un president de Tarragona.

Amb un president de Tarragona que serè jo, l’Alcalde.

Serà el president executiu?

Seré president sol, a l’estil del com va ser a Almeria o a Barcelona’92.

I esportivament seguiran comptant amb la col•laboració de Vicenç Añó?

Sí, és clau la seva figura, és el gran fixatge perquè és un expert internacional. I a part d’això, totes les aportacions de les diferents administracions. Ara entrem en una fase en que afortunadament anem acompanyats dels partners.

Pel que fa a l’auditoria de la Candidatura, va dir que la faria pública.


Sí, l’està mirant l’interventor i és una qüestió de dies.

És fins el gener?

És fins el gener però es fan oficials a l’abril. L’auditoria i l’enviament de comptes a les empreses municipals ho fem ara al mes de juny. La podíem haver fet pública des de la part privada però he volgut que no hi hagi cap mena de dubte de com s’han aplicat els diners públics en aquesta candidatura. Vull que l’interventor digui també la seva opinió i que aquesta s’adjunti a l’auditoria.

Fa poc al Punt llegíem en una entrevista que l’actitud de CiU i PP de no voler formar part de la candidatura per possibles irregularitats ho titllava com “ximpleries”.


Això són ocurrències que el que oculten és que ells no estan còmodes en aquesta Candidatura, jo ja no en penso parlar d’aquestes “ximpleries”.

D’aquí a 15 dies comencen els Jocs de Pescara i a mi m’ha sorprès negativament el baix nivell esportiu que hi haurà, per exemple a Espanya la selecció de futbol són jugadors juvenils i de segona divisió, de bàsquet no hi van de handball tampoc, en general és preocupant perquè fins i tot han regalat entrades per a que la gent hi vagi.

Jo no vull criticar cap ciutat organitzadora perquè segur que han fet el màxim d’esforç possible però el que em diuen és que no s’han acabat de prendre seriosament els Jocs i que el COI està certament molest. Davant de l’èxit de públic i convocatòria d’Almeria 2005, els Jocs del Mediterrani són o no un èxit en funció de com ho treballa cada candidatura i de la implicació de les federacions de cada país. Pescara ha tingut la mala sort de viure molt d’aprop un gran terratrèmol i d’haver d’acollir als hotels gent vinguda de l’Aquila i dels llocs on es va patir el terratrèmol. Aniré a la cloenda i sabré més de com ha anat.

Nosaltres farem els millors Jocs de la història, ja ho ha dit el president del COE, ho va dir Jaime Lissavetzky, entre altres coses perquè tindrà una coincidència feliç per tots que serà el 25è aniversari dels Jocs del 92 i pensem fer junt amb Barcelona un gran esdeveniment internacional, cultural i esportiu.

Una de les grans promocions que es pot fer dels Jocs és mitjançant els mitjans de comunicació i sobretot la televisió, i no he vist fins ara que es retransmetin pràcticament res de Pescara.

No han venut ni els drets, han fet una organització estranya, no sóc qui per qualificar-la. Depèn molt de país o la ciutat que ho organitzi.

Passem al tren, es pensa incloure al POUM el traçat del by-pass si el Pla Territorial finalment ho acaba incloent?


El Pla territorial ho inclourà i per tant el POUM també. Ja fa més de 4 mesos que hi estem treballant. Estem arreglant un mal acord del passat, redreçant la situació que ve del Pacte Territorial de l’anterior equip de govern fixant l’estació a Perafort i amb l’estació al sud de l’aeroport. Es tracta d’un pacte del senyor Felip Puig amb el senyor Álvarez Cascos i ara estem intentant arreglar “desaguissats” del passat.

També es pensa incloure l’estudi del by-pass a l’estudi informatiu que es va adjudicar el passat mes de maig a Foment sobre l’alliberament de la Façana Marítima?


És que és obligatori, la gràcia del conveni és que diu que ha de tenir en compte totes les connexions ferroviàries en el territori, allò és un conveni que veig que ningú se l’ha mirat a fons, però és un conveni molt important perquè vol dir, primer, que no és només alliberar la Façana Marítima i deixar-ho bonic, diu també que contemplarà les solucions de totes les connexions ferroviàries sigui l’ample de via que sigui i també la sortida de mercaderies del Port, que és cabdal. El Port creixerà en 4 anys cap a 500 mil contenidors cada any, i si aquests han d’anar només en camions hi haurà problemes circulatoris, per tant és bo que al mateix temps que fem això es produeixi ja la connexió amb l’ample de via europeu i la sortida del Port de mercaderies.

Quant a l’intercanviador d’ample europeu, que es pot fer per evitar que quedi fora la nostra ciutat del corredor del Mediterrani?

Qui ha dit que es queda fora? Hi ha algun estudi tècnic que digui que es queda fora?

No es preveu que els trens d’ample europea arribin fins a la ciutat de Tarragona.

No ho evita. Per tant, els trens de mig i llarg recorregut passaran per la ciutat de Tarragona. El que no pot ser és que juguem a enginyers tots, diguem que és el que volem i que els enginyers treballin perquè ara hi ha gent ja dibuixant enllaços a la Riera, a l’Arboç i passat la Secuita..., escolti’m jo als enginyers els hi he de dir que vull, que Tarragona tingui una estació central de primera i que els trens de llarg i mig recorregut hi passin. A partir d’aquí l’intercanviador jo no sé si ha d’estar a un kilòmetre, a un kilòmetre i mig, si ha de costar 5 milions o ha de costar 7, ja m’ho diran els tècnics això.

S’està treballant?

S’està treballant des de fa mesos molt intensament en política territorial d’obres públiques i en tot el que és la solució del soterrament. I s’està treballant amb altres possibles solucions també.

No es poden dir?

No. Però insisteixo, ara estem arreglant un desastre del passat.

El tema de l’intercanviador i del by-pass, és una de les qüestions de la Plataforma “TGNByPass” del moviment “Mou-te per Tarragona”, com veu aquest moviment com amic o enemic?

Jo ho veig amb respecte i em sembla bé.

He llegit també al Punt que deia que si es polititzés no seria bo.

No, jo vaig dir que estava d’acord amb el que va manifestar el doctor Adserà, quan va dir públicament que si es polititzava fracassaria. I hi continuo estan d’acord, i ho vaig expressar directament al doctor Adserà. Jo el moviment me’l miro amb respecte i amb “carinyu”.

El tema de Marina Port Tarraco com està?

Estem tramitant les dues figures urbanístiques que és la solució que ens donaven a la pròpia sentencia i estem en mans del jutge.

Això comportarà canvis al POUM, és un període que s’allargarà també per l’exposició pública?

S’allargarà tal i com es tramiten aquests instruments de planejament. Estem arreglant un “marrón” del passat i algú hauria de demanar comptes a qui ho va tramitar en aquell moment.

La sentència és ferma, insisteixo.

La sentència obre dues portes que nosaltres hem fet servir amb la màxima agilitat possible. Estic absolutament confiat en que el que estem fent ajudarà a resoldre aquest “marrón” que va crear l’antic equip de govern i per tant demanaré responsabilitats als que no van fer les coses ben fetes.

En aquest cas quines responsabilitats?

Ja ho veurem.

I qui és que no ho va fer bé, el senyor Badia, el senyor Nadal?

Doncs segurament a ells i a alguns dels que governaven amb ells, el senyor Alejandro Fernández, el senyor Aregio, el senyor Sendra. Si no s’assabentaven que el POUM es tramitava així, que el Jaume I estava com estava, que Marina Port Tarraco tenia problemes, que van fer durant 4 o 8 anys?

Darrerament també es parla del complex esportiu Sant Jordi, que està de moment aturat.

Nosaltres jan hem comunicat a Esports que tenim el màxim interès en que això no s’aturi i que s’acceleri però és la Generalitat la que ha de dir definitivament si es fa, no es fa i com.

I mentrestant no seria bo, salvar el possible?

El que s’ha de fer és enderrocar i tenir el solar net.

I això de qui depèn de la Generalitat?


Sí, de la Generalitat i l’Ajuntament l’únic que pot fer és instar i demanar i ho hem fet públicament, però res més.

Tornant al pàrking Jaume I, i parlant directament d’aparcaments, l’Ajuntament pot fer alguna cosa per a que baixin els preus dels aparcaments?

És el que estem fent, avui inaugurem un pàrking al costat de l’Eroski que costarà un euro al dia.

Però dels que ja existeixen?

Resulta que des de fa uns anys s’ha optat per una política de concessions privades de pàrkings i en aquests contractes diu que nosaltres hem de vetllar per la seva viabilitat econòmica. Si haguessin fet com a d’altres ciutats que tenen pàrkings públics ara no tindríem aquests problemes, de fet els aparcaments públics de l’Ajuntament són bastant més barats que els privats.

I no es pot fer res pel que fa a les concessions?

Els privats són privats, el que els diem és que mirin de ser comprensius, jo el que no faré és quedar-me amb els pàrkings privats perquè no tinc diners per fer-ho.

També fa poc es coneixia que finalment Altadis no estava per la labor de la construcció de pisos oficials.

Tabacalera treia la part d’habitatges socials a concurs i estàvem nosaltres i un privat interessats en fer habitatges oficials. Nosaltres vam presentar una oferta econòmica i el privat també però amb unes condicions que no podíem igualar perquè amb els diners públics no podem fer barbaritats i Tabacalera sembla que li ha adjudicat al privat, i no passa res perquè seran habitatges de protecció oficial i fins i tot col•laborarem amb ells per poder fer la venda d’aquests pisos.

Abans de començar l’entrevista comentava la dificultat que té la gent per accedir als crèdits pels habitatges.


Efectivament, nosaltres amb els habitatges que estem fent i que farem, al final d’aquest mandat ens quedarem amb un bon paquet d’habitatges socials per vendre, perquè els bancs no donen crèdit i les famílies no tenen capacitat d’endeutament. Arribarà un moment en que tot això passarà i tornarà a revifar-se el mercat.

El tema del Mercat Central com es troba?


Ara adjudiquem per concurs per un valor de 700 0 800 mil euros la derivació de tots els serveis públics, abans de fer un edifici com aquests totes les canalitzacions d’aigües, de gas i de llum s’ha de redireccionar per a que no siguin afectats per l’obra. Aquesta ja és la segona fase, la primera van ser les excavacions.

Però el projecte ja està definit o s’ha d’acabar de perfilar?

El projecte és el que va presentar el senyor Sergi de los Rios, una vegada donat l’ok per part dels botiguers, nosaltres hem d’acabar el projecte constructiu i està acabant-se en aquests moments.

I faltarà conèixer el cost total de l’obra i l’aportació de l’Estat.

Efectivament, quan sapiguem el cost final sabrem també l’aportació estatal.

En qualsevol cas, les obres quan començarien?

Les obres començaran al 2010.

Ara que ja estem en temporada de platges, hi ha un tema que segueix preocupant que és el del projecte de la Platja Llarga.

A mi no em preocupa perquè no farem cap disbarat. El que hagués estat un disbarat és el projecte que presentava l’anterior equip de govern perquè contemplava palmeres, formigó..., el que nosaltres preveiem no serà cap disbarat en absolut. Jo sóc usuari de la Platja Llarga i m’interessa com el primer que no es faci malbé. És més, anirem més enllà del que alguns demanen perquè hi ha qui acceptava que hi hagués un aparcament de la línea del tren cap a la platja però nosaltres situarem l’aparcament entre la línea del tren i de la carretera, és a dir no hi haurà cap aparcament en primera línea de mar.

La visió general del moment polític que estem passant és de desafecció per part dels ciutadans, fa poc es va publicar una enquesta del CEO que deia que el 75% dels catalans estan insatisfets amb la política i això es va notar el en la baixa participació en les darreres eleccions europees.

Estan insatisfets amb la política, els polítics, la justícia, els mitjans de comunicació, amb els bancs i amb les empreses.

Sí, però el percentatge més elevat és amb els polítics.

Home perquè estem al terreny públic evidentment. El problema és que s’ha fet tan gros tot allò negatiu, que quan hi ha una notícia positiva queda molt desapercebuda, la culpa és de tots plegats, els polítics els primers però la gent ha de canviar el xip per creure en el conjunt de la societat. Ens hem de posar tots plegats en positiu, aquesta ciutat ha invertit més en 2 anys que en els 4 darrers anys i s’està notant i la gent ho valora.

Però a l’hora de votar la gent es queda a casa.

La gent ja sap què vol, en unes eleccions municipals o generals ja ho veurem. Clar que voldria participacions del 80% però ens hem acomodat tots plegats, pensem que la democràcia no s’ha de treballar cada dia i hem de fer anàlisis de consciència, no només els polítics sinó tots els ciutadans.

Què opina d’aquesta percepció que hi ha de que els polítics treballen per l’aparell del partit i no per la ciutat?

Jo he de dir que he tingut problemes amb el meu partit per prendre decisions com Alcalde pensant en tots i conec molts polítics que fan el mateix, que pensen més en la ciutat o país que en el partit. És evident que estem controlats per un partit i que ens devem també en part a la nostra militància però quan jo arribo a Alcalde jo sóc Alcalde de la ciutat de Tarragona no Alcalde dels socialistes de Tarragona i això ho tinc tan clar que en algun moment m’ha merescut alguna crítica.

Recuperant el que deia de la capitalitat, s’enfrontaria també amb el seu partit per la capitalitat de Tarragona?

Amb qui sigui, des del més petit fins al més gran. La capitalitat de Tarragona és indiscutible i amb aquest tema seré totalment bel•ligerant per defensar-ho.
Pitu Tarrasa - 22/06/2009 - 13:17h
Comentari eliminat
24/06/2009
17:40
Aquest comentari ha estat eliminat per incomplir les normes d'ús
Comentari eliminat
24/06/2009
17:40
Aquest comentari ha estat eliminat per incomplir les normes d'ús
PORT TARRACO
24/06/2009
17:39
es al menos "sorprendente" que el Alcalde comente que se esta tramitando la "legalizacion" por dos vias , una segun la interpretacion de la sentencia (creemos que equivocadamente) que s epuede legalizar y otra el derrocamiento , que es lo que dicta la sentencia , pero el Alcalde se olvida de la tercera , que es la sancion por ejecutar obras ilegalmente . Si el Ayuntamiento personalizando en su maxima autoridad "olvida" sancionar la falta de licencia extensible a la carencia de licencias de actividad , estar por ser generosos por esta plataforma creando un agravio comparativo con otros casos similares , si alguien sufre algun accidente en algun lugar sin licencia?los seguros responderan?
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.