Josep Andreu: 'Tot i alguns rumors no tinc cap tipus d’aspiració política'
  
Fotografia de TotTarragona
Fotografia de TotTarragona
Entrevista amb Josep Andreu, president del Port de Tarragona.

En primer lloc, com valora els resultats del Port de Tarragona en els últims mesos...

En general han estat bons malgrat que tancarem en un 2% menys que el 2010, si no hagués estat per l’aturada de Repsol del primer trimestre hauríem finalitzat l’any amb un creixement del 3%, però s’ha de ponderar que en sec estàs a dalt i després baixes, l’important es mesurar la mitjana, veure les tendències, però sens dubte en els moments en que ens trobem, cal valorar en la seva justa mesura els resultats; però insisteixo, cal analitzar els resultats mes a mes, l’important també es veure les projeccions i en aquest sentit, cal dir, que el Port va bé i que les previsions són molt bones, com és el cas, de l’ampliació del Moll de la Química, en aquests moments tenim peticions que superen aquesta ampliació prevista en 18 hectàrees; també, cal destacar, la importància que tenen els contenidors de trànsit i sobretot, els d’exportació i importació, i aquest capítol ha augmentat considerablement el que n’és un indicador de que l’economia del territori, malgrat tot, està viva i està funcionant.

Per tant la imatge que sovint ha tingut el Port de Tarragona de que acollia el que no volia el Port de Barcelona no és certa...

No, no, en el seu moment no ho sé, però avui per avui som el 5é Port d’Espanya. Som un Port molt important, fins i tot, i cal valorar, que quan s’han fet estudis de cara a possibles fusions, Tarragona sempre ha mantingut la seva independència donada la seva capacitat i la potencialitat. Tarragona és un Port molt atractiu perquè és un Port que té grans calats i això avui en dia és molt important, ja que cada cop es fan vaixells més grans i per tant a nivell industrial tenim moltes possibilitats en tot tipus de mercaderies i en aquest sentit vull dir que en algunes com el carbó, que es molt important i algunes altres com el granel estem avançant i volem avançar encara més; És una de les nostres preocupacions i ocupacions, en reduir al mínim l’impacte mediambiental, i el 2012 extremaren més les mesures per minimitzar aquest impacte mediambiental.

Entenc, doncs, que una possible fusió amb el Port de Barcelona queda descartada, no?

Absolutament, el que no vol dir que treballem en alguns camps amb el Port de Barcelona, mantenint la nostra independència i aprofitant algunes sinergies pot ser positiu per nosaltres i per ells; per exemple en el tema contenidors i referint-nos al mercat emergent asiàtic, on pot estar Barcelona especialitzada en determinats contenidors i Tarragona en uns altres, es pot fer una promoció conjunta.

Parlem de futur, com està el projecte del tercer fil?

Bé, cal recordar que la propietària de les vies és Adif, que és Foment i que és el Govern Central i estem esperant que es constitueixi el nou Govern i que es defineixi, nosaltres anem de la mà, en aquest projecte, de la Generalitat; a nivell local o últimament i parlant amb el diputat del PP, Alejandro Fernández, que prioritza la Façana Marítima i per tant la provisionalitat del tercer fil, un aspecte que nosaltres sempre hem subratllat, ja que creiem que és compatible amb la remodelació de la Façana Marítima i això ho volem deixar molt clar i volem per tant acordar amb ell una postura comuna per poder presentar-la a Madrid, per benefici del territori i no només del Port de Tarragona, sinó també, per exemple de les químiques que recolzen aquest projecte que és molt important per elles, ja que connectar directament amb Europa en dos o tres anys és primordial per aquest sector i la seva competitivitat.

Vol dir, doncs, que invertiran en el projecte del tercer fil?

No, no, les químiques no invertiran, ho faran i de fet ja ho estan fent en les seves instal•lacions per adaptar-les a l’ample europeu; per exemple ja ho estan fent la Bayer i la Basf. Resumint la inversió es farà en una infraestructura de l’Estat Espanyol i per lògica seria el que hauria d’invertir, ara bé, com el moment de l’economia és el que és perquè això pugui ser viable cal buscar empreses privades, en aquest cas constructores lligades amb estructures de ferrocarril i que al mateix temps tinguin o disposin d’acord amb operadores de ferrocarril privades de mercaderies, per tant elles que venen la “bondat” del projecte diuen: vostès han de pagar una part de l’obra i l’altra ja la recuperaré amb l’operadora, però l’obra queda en propietat de l’Estat.

Si tot anés bé, el tercer fil podria ser una realitat el 2015, comptant que per recuperar aquesta inversió privada, de la que parlava, es podrien necessitar uns 15 anys, ens plantem al 2030, en definitives comptes vostè no confia que abans d’aquesta data es pugui resoldre la remodelació de la Façana Marítima?

Crec, crec, que si, que almenys ens aproparem a aquesta data. Per un costat nosaltres en tres anys podem tenir el connexionat d’ample europeu, el cost de l’obra està estimat en uns 180 MEUR, però d’aquest uns 120 o 130 és el cost que va de Sant Vicenç a Castellbisbal, aquesta inversió ja queda de futur, ja que es correspon amb el Corredor del Mediterrani, per tant la inversió, diguem provisional, seria de 50 MEUR, és a dir de Tarragona a Sant Vicenç, el que vol dir que el retorn és el d’aquesta quantitat, que crec que es pot produir en 10 o 12 anys. D’altra banda, cal recordar, que el Port també defensa la línia Reus-Roda com a definitiva, i que també aprofitarem el tram de Sant Vicenç a Castellbisbal hi ha un tros que sempre quedarà.

També, m’agradaria explicar i deixar molt clar que avui en dia ja passen molts trens de mercaderies pel traçat actual i que molts d’ells provenen de Barcelona i de València, la majoria no són del nostre territori i jo em pregunto si fem la Façana Marítima per on passaran aquests trens, que farem amb aquests trens? I per un altre costat, nosaltres estem parlant de fer quatre trajectes al dia i un sol és del Port, és a dir, insisteixo, que com a màxim quatre al dia i és el que ens autoritza Renfe. Sinó fem el tercer fil el Port i Tarragona perd grans oportunitats, no podem esperar 15 anys, i recordem que Barcelona ja ho té i si esperem aquest període de temps també el tindrà València i perdre’m competitivitat.

I vostè creu que fins aleshores València es quedarà amb els braços creuats?

El Govern pot buscar la solució de que València els tregui en línia fins a Madrid per connectar després amb Bilbao, és una possibilitat.
Però el Port de Tarragona ha parlat amb el de València d’aquest tema?

Estem conjuntament a Ferrmed i defensem el Corredor del Mediterrani, però tothom defensa els seus interessos, Barcelona ja ho ha fet i Tarragona veu la possibilitat de fer-ho i no la volem perdre. Tarragona té l’oportunitat de convertir-se en una nova porta d’Europa pels mercats asiàtics i això és molt important per la nostra economia.

Però, insisteixo, això es pot fer sense hipotecar la Façana Marítima?

Si, anem a veure, Renfe està renovant l’actual estació de Tarragona, per tant, seguiran passant trens molts anys, d’altra banda la remodelació de la Façana passa per cobrir la via o desviar-la, el que representa fer un túnel amb un cost molt elevat i impensable per les circumstàncies actuals i per les de mig termini, i també molt important, l’aspecte econòmic d’aquest projecte es basava en el preu immobiliari dels terrenys i que avui han caigut de forma espectacular.
El que vull deixar molt clar és que jo com a tarragoní també vull la remodelació de la Façana, però ara mateix el prioritari és buscar solucions que contribueixin a potenciar i afavorir l’economia productiva del territori, per tant examinant els pros i els contres. En qualsevol cas, i ja ho he parlat amb l’alcalde de Tarragona, estem disposats a signar un document garantint la provisionalitat del projecte per uns dotze anys, i seguirem defensant, i el Port ho ha fet i ho seguirà fent, la Façana Marítima, però insisteixo, no perdem aquesta possibilitat.

Un altre tema és la potenciació dels creuers, un punt també important per l’economia de Tarragona, que ens pot dir al respecte?

Efectivament és un tema en el que estem treballant i la prova és la inauguració de la terminal provisional, recordant que en tenim una de projectada al costat del Port Esportiu, per aconseguir que el Port de Tarragona no segueixi a la cua de recepció del turisme de creuers, el nostre objectiu es aconseguir el més aviat possible una naviliera que ens pugui proporcionar 20.000 viatgers l’any i a partir d’aquí anar creixent sense pressa però sense pausa, i ara mateix Barcelona està en un altre divisió en trànsit de creuers, però ens hi volem anar apropant, és un dels nostres objectius en el que hi estem treballant molt i ho seguirem fent conjuntament amb el Patronat de Turisme de Tarragona i de la Diputació i amb la Cambra de Comerç, i si cal, buscarem més aliances.

Han pensat en recuperar una línia regular de Ferrys entre Tarragona i Palma?

Si, ho vam estudiar, però avui per avui i degut a la situació econòmica no ho veiem factible, tot i que en un futur no ho descartem.

Si li sembla passem breument a comentar altres qüestions; tinc la impressió que amb l’arribada dels qatarís el Port Tarraco cada cop serà més “privat” i restringirà l’accés als tarragonins

No, jo no tinc aquesta impressió; Si que és veritat que cal buscar l’equilibri entre una concessió privada que busca una certa privacitat pels seus clients, però sense oblidar que els ciutadans també puguin gaudir d’aquest espai i em consta que ells tenen l’interés de fomentar l’oci en les seves instal•lacions. Un oci potser més seleccionat, però sense deixar de banda als tarragonins.

De Port Tarraco al Port Esportiu, es pot recuperar aquest equipament com a zona d’esbarjo?

Si, com a part interessada, ja que formem part del Consell d’administració del Nàutic i forma part del nostre àmbit, ens amoïna, tot i que crec que últimament ha millorat força la seguretat en aquest indret, però com deia, és també un tema que ens ocupa i preocupa i el que estem fent es buscant formules per reactivar-lo, ha sorgit algun projecte però busquem sinergies precisament amb Port Tarraco per a que fossin complementaris, però també, cal dir, que és un tema que entra en les concessions de domini públic, de concessions per un temps determinat i en els moments actuals costa que els empresaris s’arrisquin.

Ja està clar que l’antic edifici del Port passi a ser la seu del Comitè organitzador de Tarragona 2017?

Nosaltres, el Port, volem conservar aquest edifici emblemàtic de Tarragona i de moment com una solució temporal i com una manera de contribuir amb aquest esdeveniment, vam pensar que podria ser un bon lloc per la seu del Comitè, vam parlar amb l’alcalde que ho va veure amb bons ulls, però de moment estem en fase de converses.

Quin futur té l’antiga Estació Marítima, concretament, la part en la que hi havia un restaurant?

Aquesta part estava molt deteriorada i l’estem condicionant, quan acabem tornarem a convocar un concurs per fer una nova concessió com a restaurant.

Per finalitzar, i si em permet una pregunta personal, vostè és un destacat membre de Convergència a Tarragona, té aspiracions, jo diria legitimes aspiracions politiques?

No, a pregunta sincera resposta sincera, i em surt de dins i puc intuir per on va, però no, i vull que quedi clar; jo vaig ser designat políticament per l’actual Govern de la Generalitat i pel seu President, Artur Mas, per al càrrec de president del Port i aquesta és la meva feina i m’apassiona. Fa molts anys que estic a CDC i he desenvolupat molts càrrecs interns, diguem de fontaneria, i mai he volgut estar en càrrecs públics, la meva vocació, la meva carrera ha estat a l’empresa privada, a la gestió que és el que m’agrada. Jo el que intento és, com va dir el President, que el Port rutlli i aquest és el meu objectiu portar-lo com una empresa i que funcioni pel bé de Tarragona i del territori i per tant no tinc cap tipus d’aspiració política, tot i alguns rumors, i així ho he manifestat als meus col•laboradors, i de fet si em coneix sap que els meus moviments van en aquesta línia, intento no tenir notorietat al marge de com a president del Port.

Moltes gràcies i Bones Festes.

A vostè, igualment.
Pitu Tarrasa - 20/12/2011 - 10:56h
Ciutadà
22/12/2011
21:44
AC, aixó molt de "ferro" tu.
Pitu Tarrasa
20/12/2011
23:13
Carles V, gràcies per la part que em toca.
Salut!
Toni
20/12/2011
22:55
es curiós que lo del Port esportiu sempre m,ha recordat al Boulevard Bus, dos llocs a Tgna que haurien de donar empenta a la ciutat i que curiosament van començar i acabar de la mateixa manera, agonitzant. I per descomptat que les dues se semblen en que ningún té nassos de fer res. Peròm aTgna això ja es normal.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.