La concessió del Port Esportiu es pot allargar el que significaria el seu ressorgiment
  
Entrevista amb Josep Andreu, president del Port de Tarragona.

President, el 2015 ha començat força bé per al Port i les perspectives són bones.

Sí, el 2014 ja va ser un bon any, amb un creixement de gairebé el 14%. Enguany fins al mes d’abril portem un creixement del 9% superior al mateix període de l’any passat, tot i que cal ser prudent, esperem tancar l’exercici també positivament.

Hi ha una infraestructura molt important per al Port que no acaba d’arrencar, el “tercer fil”. Que en sap?

És una estructura clau per al Port de Tarragona, sense aquesta infraestructura el Port pot veure afectada la seva capacitat de creixement. No estem parlant de desaparèixer, però és molt important per naltros, per al sector químic, i per a d’altres industries.

El futur és el tren que és el que marca Europa. Necessitem aquesta infraestructura, de forma provisional com ja s’ha reiterat, fins que no arribi la solució definitiva per la via de l’interior com la de Roda.

Tenim constància per informacions del ministeri que hi ha hagut problemes tècnics, que s’està treballant per resoldre’s, però s’hauria de replantejar el projecte amb un nou calendari d’execució realista. Si no tenim la connexió l’any 2016 que sigui el 2018, però que es faci.

Tenen algun pla B si continuen els problemes?

Hi ha algú que parla de pla B, però al Port no ens cap al cap un pla B que no sigui executar les previsions.

L’únic pla B que podria existir és, com he dit, fer la solució definitiva per la via de l’interior, però aquesta solució definitiva és molt complexa tècnicament i molt costosa en diners i per tant de futur.

La situació política actual, amb dues eleccions per davant, pot afectar la paràlisi actual del “tercer fil”?

Entenem que no. Jo he parlat amb molts partits polítics i m’agradaria de parlar també, per exemple amb Podemos o la CUP, per explicar-les els nostres projectes, però als grans partits tradicionals hi ha acord amb la necessitat d’aquesta infraestructura i amb el Corredor del Mediterrani.

Però cal afegir un element més a la incertesa del futur, el “procés català”. Pot influir en les decisions?

No, i poso un exemple molt fàcil, per anar o vindre de València has de passar per Catalunya, això sense fer política, és lògica.

Home a menys que es doni “alguna volta”...

Tot és possible, es pot tornar a repescar la idea d’un Corredor Central, però recordem que la mateixa UE ho va descartar, per ser una obra faraònica sense cap rendibilitat. La lògica és el Corredor del Mediterrani.

Entén la posició d’algun ajuntament, com el d’Altafulla, de presentar un recurs al “tercer fil”?

Sí, sí, i tant, i som molts respectuosos amb els que pensen que pot representar algun tipus de perjudici que no és la nostra intenció i cal pensar que si paral•lelament es demanen una sèrie de mesures de millores i protecció com s’ha fet, ho entenc i per tant aquestes condicions, com les que ha posat l’ajuntament de Tarragona, les entenem perfectament i són molt raonables.

Però s’incrementarà el pas de trens amb mercaderies perilloses per la línea de costa…

Cal ser prudent i sensat en aquest aspecte. Avui en dia ja passen trens amb matèries perilloses, ara dir que amb l’ample europeu tots els trens que vindran seran de mercaderies perilloses és ser molt insensat i molt imprudent.

En aquest moment la majoria de trens que surten del Port no són de mercaderies perilloses, i en qualsevol cas, com es fa ara, sempre cal exigir, com fem, les màximes garanties.

Vostè fa poc va dir que al final el que està passant amb aquesta infraestructura podria acabar beneficiant al Port de Barcelona…

No era exactament al Port de Barcelona, era a l’àrea de Barcelona, vull matissar les declaracions.

El que està clar és que degut al retard del tercer fil, ja hi ha iniciatives per desenvolupar nous models logístics al voltant de Barcelona, com volent dir que si l’ample europeu no arriba a Tarragona se’n beneficiés Barcelona. Doncs no, primer per tarragonisme. Tarragona té suficient volum de càrrega pròpia per desenvolupar aquí i aprofitar per a Tarragona aquests beneficis que generen economia productiva i llocs de treball.

I cal tenir en compte que el de Tarragona és, després del de Barcelona, el port més important de Catalunya.

Pel que diu és una idea equivocada que el Port de Tarragona sigui subsidiari del de Barcelona?

Sí, no és veritat això de per a Tarragona el que no es vol a Barcelona. Si no fos per la tuberia que entra a Tarragona, per exemple a Barcelona no hi hauria contenidors de la industria química, i en aquest sentit estem treballant i molt perquè es quedin aquí.

Tarragona té un port molt important, amb les seves característiques pròpies, i en absolut és subsidiari del de Barcelona.

Si li sembla passem als creuers. També hi ha bones perspectives?

Sí, i realitats. Enguany tenim nou creuers i ara estem en l’etapa de promocionar-nos de donar-nos a conèixer, i en aquest sentit estem fent un treball molt rigorós, que segur anirà donant els seus fruits, però és fonamental que tots plegats ens creiem aquestes possibilitats de futur.

Tarragona pot perdre els creuers en benefici de Vila-seca?

Això és una demagògia absoluta. Ho puc entendre dins d’un context de tacticisme i/o baralla política, però és rotundament fals.

Avui tenim una terminal de creuers molt limitada, la gran aspiració i projecte del Port és tenir una gran terminal al costat del Port Esportiu, però avui pel seu alt cost, uns 100 milions, és inviable, pel volum de creuers.
Sempre parlem de l’aeroport de Castelló i ara resulta que volem fer un aeroport de Castelló.

El que hem de fer és consolidar el projecte, mentrestant el que hem de fer és buscar una solució intermèdia aprofitant el que tenim, que passar per fer una obra important, que independentment dels creuers hem de fer, com és el dic dels Prats, i aprofitar-ho, però aquesta terminal provisional es farà dins el Port de Tarragona. Es dirà terminal de Tarragona, i els passatgers entraran i sortiran per on digui el Port de Tarragona.

Per acabar, sempre que parlo amb vostè, i avui no serà menys, li pregunto pel Port Esportiu, un espai desaprofitat i que, crec, cal revitalitzar.

És una observació i preocupació compartida. Em preocupa i molt el seu desenvolupament, en aquest sentit he de dir que ara estic esperançat, ja que en aquests moments es donen les circumstàncies que afavoreixin si tot va bé, que al Port Esportiu s’hi garanteixi una continuïtat en la seva concessió que pot significar que nous inversors arribin i es pugui recuperar el seu esplendor.

Què vull dir? Avui per avui l’actual concessió del Port Esportiu al Nàutic SA només li queden 10 anys, però justament l’estiu passat hi va haver una modificació a la llei general de ports de l’Estat, que permet sota determinades condicions ampliar aquest període de concessió, que en el cas de Tarragona podria ser de 15 o 20 anys d’ampliació, més els 10 que queden. Per tant si l’actual societat privada que és majoritària, el Port de Tarragona té un 35%, som capaços de trobar nous accionistes es generaran unes grans possibilitats molt interessants. Des del Port de Tarragona estem treballant també per aconseguir totes les garanties per a que es doni aquest futur, al temps que també ajudem a que el seu entorn millori en projectes com el quilòmetre 0, que en pocs dies s’inaugurarà, i que representa un referent en matèria esportiva i ciutadana per als tarragonins, al que cal afegir el projecte de la futura passarel•la, que contribuirà de manera molt important a facilitar l’accés al Port Esportiu.

En definitiva si ho combinem tot plegat, sóc optimista en la seva revitalització.

Com a zona d’oci?

La última paraula la tindran els futurs accionistes. Aquí s’ha parlat de moltes coses, locals comercials, restaurants, hotels i casinos... recordem que el casino de Tarragona vol canviar d’ubicació.

Un hotel és o serà possible?

Sí, sí, s’haurà de tramitar, és possible com a Barcelona s’ha construït l’hotel Vela.

En definitiva volem que el Port Esportiu, gestionat per una entitat històrica, com és el Reial Club Nàutic de Tarragona, es converteixi en el Port Esportiu de referència del litoral tarragoní.
Pitu Tarrasa - 16/06/2015 - 10:40h
DMB
17/06/2015
15:48
Con su marcado "optimismo" dice el Presidente del Puerto "que Tarragona es, después del de Barcelona, el Puerto más importante de Catalunya".

Sin embargo, un "pesimista" podría decir que Tarragona es el último Puerto de Catalunya.

Y por qué es esto. Muy sencillo: Porque Catalunya sólo tiene dos puertos de interés general o del Estado, que son Barcelona y Tarragona. El resto son puertos menores de la Generalitat de Catalunya.

De donde se infiere que siendo Barcelona el Puerto más importante de los dos de interés general, Tarragona será siempre el segundo o el último de Catalunya, según lo mire el "optista" o el "pesimista".
més obert als ciutadans
17/06/2015
00:25
És clar que som el segon port de CAT. Ni Lleida ni Girona tenen port. Però, sí que podem tenir una línia marítima a Palma com vam tenir i que donava molta vida al Moll de Costa i amb restaurant i tot.
al Pérez
16/06/2015
21:18
???
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.